W poniedziałek do użytkowania zostanie oddany ostatni odcinek drogi ekspresowej S7, który połączy dwa największe miasta w Polsce – Kraków i Warszawę. Dodatkowo do użytku trafi także Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52.

Łączna długość udostępnionych w poniedziałek dróg ekspresowych wynosi 25 km. W istotny sposób wzmacniają one transportowy szkielet regionu - zaznaczył Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Z Krakowa do Warszawy ekspresowo

Odcinek 13,3 km drogi między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem trasy S7. Od poniedziałku już 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej połączy Kraków i Warszawę. Według szacunków GDDKiA, podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy a północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, czyli niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Jak zaznaczył przedstawiciel GDDKiA budowa S7 nie jest jeszcze w pełni skończona. Wciąż do zrobienia są pewne elementy m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. W związku z tym będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 80 km na godz.

Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną - zapowiedział Michna.

Północna Obwodnica Krakowa również prawie gotowa

Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 powoduje, że stolica Małopolski wkrótce będzie drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd obwodnica Krakowa liczyła 52,2 km, teraz będzie to już 64,5 km.

Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku - powiedział przedstawiciel GDDKiA.

Otwierana w poniedziałek POK biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, jednak będzie obowiązywać na niej ograniczenie do 100 km na godz. Zarządca dróg wprowadził je z powodu ograniczeń terenowych - trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.

POK będzie również jedyną obwodnicą w Polsce, na której są dwa tunele - Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). W obu wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km na godz.

Obwodnica będzie połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły - Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Wybudowano też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.