Wybory do Sejmu i Senatu zbliżają się wielkimi krokami: do urn pójdziemy już 13 października. Jeśli wiecie już, że tego dnia będziecie przebywać poza swoim miejscem zamieszkania - w tym za granicą, sprawdźcie, co zrobić, by móc oddać głos! Możliwości jest kilka.

Wybierz zaświadczenie. Termin: 11 października

Najprostszym rozwiązaniem jest pobranie ze swojego urzędu gminy (gdzie jest się ujętym w spisie wyborców) zaświadczenia o prawie do głosowania: z takim zaświadczeniem możemy 13 października zagłosować w dowolnym miejscu w kraju i za granicą, a także na statku morskim.

Zaświadczenia takie możemy wybrać w urzędzie do piątku 11 października.

Zostaniemy wówczas skreśleni ze spisu wyborców w danej gminie - a w dniu wyborów będziemy mogli oddać głos w dowolnej komisji.

Co istotne, nawet jeśli ostatecznie nigdzie nie wyjedziemy, na podstawie zaświadczenia będziemy mogli głosować także w miejscu zamieszkania.

Ważne jest, by zaświadczenia nie zgubić lub nie zniszczyć - bo może być wydane tylko raz.

Wniosek ws. zaświadczenia można złożyć pisemnie, faksem lub w formie elektronicznej, powinien zawierać: nasze imię i nazwisko oraz numer PESEL.

Odebrać zaświadczenie możemy osobiście lub upoważniając do tego pisemnie inną osobę.

Dopisz się do spisu wyborców. Termin: 8 października

Do wtorku 8 października możemy również złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców w dowolnej gminie.

We wniosku, który kierujemy do urzędu gminy, podajemy: imię i nazwisko, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, a także adres zamieszkania i adres czasowego przebywania.

Do spisu wyborców możemy dopisać się również przez internet - na stronie obywatel.gov.pl - ale potrzebny jest do tego profil zaufany.

Jeśli będziesz za granicą...

Jeśli natomiast w dniu wyborów przebywać będziemy za granicą, musimy do czwartku 10 października zgłosić chęć oddania głosu odpowiedniemu konsulowi.

Zostaniemy wówczas dopisani do spisu wyborców w danej komisji za granicą.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych zachęca również do korzystania z elektronicznego systemu rejestracji: ewybory.msz.gov.pl.

We wniosku musimy podać: imię i nazwisko, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania lub pobytu za granicą, adres zamieszkania w kraju (jeśli przebywamy za granicą czasowo), numer ważnego paszportu oraz miejsce i datę jego wydania bądź - jeśli jesteśmy w państwie, w którym do przekroczenia granicy wystarcza dowód osobisty - możemy podać numer dowodu osobistego.

Wniosek możemy złożyć ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie, faksem lub elektronicznie.

MSZ tworzy obwody głosowania tam, gdzie są polskie placówki dyplomatyczno-konsularne, a także - w razie potrzeby - w miejscach dużych skupisk Polaków i Polonii.

W tym roku najwięcej obwodów wyborczych stworzono w Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (54), Stanach Zjednoczonych (48), w Niemczech (23) i Kanadzie (8).

PEŁNĄ LISTĘ obwodów głosowania w wyborach parlamentarnych 2019 dla Polaków przebywających za granicą znajdziecie TUTAJ! >>>>

Co istotne, w niektórych obwodach - ze względu na różnicę czasu - głosowanie odbędzie się już w sobotę 12 października.

Przebywając za granicą, w wyborach do Sejmu głosować będziemy na kandydatów z okręgu nr 19 (Warszawa), a w wyborach do Senatu - na kandydatów z okręgu nr 44 (Warszawa - Białołęka, Bielany, Śródmieście, Żoliborz).

Szpital, areszt, dom studencki

Osoby przebywające 13 października w szpitalach, zakładach karnych i aresztach, a także mieszkańcy domów pomocy społecznej będą mogli głosować w utworzonych w tych miejscach lokalach wyborczych, zostaną też dopisani do spisu wyborców w utworzonych obwodach, o czym mają być powiadomieni przez dyrektora jednostki.

Na identycznych zasadach głosować będą mogli wyborcy przebywający w domach studenckich, w których utworzono obwody głosowania.