Najdłuższy lądowy tunel na świecie został otwarty w Szwajcarii. Około 1000 osób - urzędników i mieszkańców - obserwowało przejazd pierwszego pociągu przez 35-kilometrowy tunel biegnący od alpejskiej miejscowości Frutigen w kantonie Berno do Raron w kantonie Valais.
Tunel, który został wybudowany w ciągu ośmiu lat kosztem około 4,3 mld franków szwajcarskich, skróci czas jazdy pociągów z Włoch do Niemiec z obecnych trzech godzin do niecałych dwóch. Umożliwi też narciarzom szybszy dojazd do szwajcarskich kurortów - zamiast obecnych 110 minut jazda potrwa teraz 55 minut.
Dopuszczalna prędkość jazdy w tunelu wynosi 160 km na godzinę w przypadku pociągów towarowych i 250 km na godzinę - w przypadku pasażerskich.
Nowy tunel pobił dotychczasowy rekord długości - 26,5 km - należący do tunelu Hakkoda w Japonii. Na świecie istnieją teraz tylko dwa dłuższe od niego tunele podmorskie - Seikan w Japonii i tunel pod kanałem La Manche.