Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odrestaurowało zabytkowy wagon tramwajowy typu 105NT bazujący na serii 105N, czyli popularnych "akwariach". Po niemal trzydziestoletniej przerwie krakowianie znów będą mogli nim podróżować podczas organizowanych w niedzielę parad historycznych i współczesnych pojazdów .
Wagony tramwajowe 105NT były eksploatowane w Krakowie w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Powstały w oparciu o wcześniejszy model 105N. Miały być od niego znacznie nowocześniejsze, ale nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji. Wyprodukowano bardzo niewiele egzemplarzy - mówił RMF24 rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk.
Tramwaj, który właśnie odrestaurowano pochodzi ze Śląska. Wśród niebieskich krakowskich tramwajów będzie wyróżniał się czerwonym kolorem, charakterystycznym dla śląskiej komunikacji.
Na pierwszy rzut oka wagon 105NT nie różni się od swojego poprzednika 105N, ale istotne są zmiany w konstrukcji i napędzie tego tramwaju.
W 1982 roku MPK nawiązano współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą. Chodziło o stworzenie nowoczesnego napędu impulsowego, który mógłby zastąpić układ oporowy oferowany przez producenta tramwajów. Głównym powodem budowy nowego sposobu sterowania napędem była wysoka awaryjność istniejącego rozwiązania w wagonach 105N i jego duża energochłonność.
Pierwszy, prototypowy tramwaj 105NT oddano do eksploatacji, jeszcze bez pasażerów, w marcu 1984 roku. W latach 1986 -1988 do ruchu trafiło pięć wagonów tego typu, które woziły krakowian.
Producent - Konstal - dostał zlecenie na wykonanie zaledwie 10 zmodernizowanych i wyposażonych w nową aparaturę wagonów 105NT, które miały trafić do pięciu przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce. Powstały w 1989 roku, a ponieważ brakowało komponentów do produkcji wykorzystywanej w tym modelu aparatury zrezygnowano z masowej produkcji.
Szybko okazało się, że brakuje części i odpowiednio przeszkolonej kadry do naprawy wagonów w przypadku awarii, więc w 1995 roku w Krakowie a rok później zlikwidowano pozostałe.
W 2007 roku taki właśnie wagon, wyprodukowany w 1989 roku, wypożyczono z Katowic, aby pełnił rolę holownika w Stacji Obsługi i Remontów MPK a wkrótce go kupiono. W zamian na Śląsk trafił jeden z krakowskich wagonów 105Na.
Wagon 105NT zepsuł się i przez lata w zajezdni Podgórze oczekiwał na naprawę, co udało się w tym roku. Ma pełnić dwie funkcje: pojazdu technicznego, bo zamontowano w nim system do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem oraz pojazdu pasażerskiego, który będzie kursował na Krakowskiej Linii Muzealnej w okresie letnim.