Stołeczne Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego pokazuje nową wystawę "Warszawa 1939-1944. Satyra konspiracyjna oraz okupacyjna rzeczywistość w rysunkach polskich grafików". Prace będzie można oglądać do 20 maja.
Na wystawie znalazły się reprodukcje oraz oryginały "walczących rysunków", ulotek, broszur konspiracyjnych, a także egzemplarze prasy konspiracyjnej, w tym jedyny istniejący egzemplarz pierwszego pisemka satyrycznego "Biały koń". Część prac pokazywana jest po raz pierwszy. W latach 1939-1944 rodziły się dzieła proste, szybkie i godzące we wroga, ale też piętnujące naganne zachowania rodaków. Obok wierszyków, ulicznych dowcipów i piosenek, stały się symbolem oporu i niezłomności, a także, na taką skalę, zjawiskiem wyjątkowym w historii Europy.
Na wystawie można zobaczyć rysunki m.in.: Henryka Chmielewskiego ps. Yes, Stanisława Tomaszewskiego ps. Miedza, Aleksandra Świdwińskiego, Andrzeja Willa ps. Was oraz Jerzego Zaruby. Są oryginały rysunków, podziemnych broszur i egzemplarze prasy konspiracyjnej, a także fotografie i fragmenty "Zakazanych piosenek". Część eksponatów pochodzi z ocalałych, dotąd nieeksponowanych, unikalnych zbiorów Grzegorza Załęskiego, autora antologii satyry w polskiej prasie podziemnej, a także zbiorów własnych Muzeum Karykatury, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Historycznego m. st. Warszawy, Archiwum Akt Nowych i zbiorów prywatnych m.in.: Jana Tomaszewskiego, Andrzeja K. Kunerta, Tomasza Szaroty.
Wystawa została tematycznie podzielona na kilka części. Pierwsza z nich, to rysunki ośmieszające niemieckiego okupanta i wodza Trzeciej Rzeszy Adolfa Hitlera oraz jego sojuszników, ale także pokazująca Niemców jako ofiary własnego reżimu hitlerowskiego. Kolejne części poświęcone są: postaci premiera Wielkiej Brytanii Winstona Churchilla, Sowietom, Armii Czerwonej oraz postaci Stalina. Szczególnie ważną częścią ekspozycji będzie "Obecność Polskiego Państwa Podziemnego" oraz "Codzienna rzeczywistość okupacyjna" Warszawy, w tym warszawskiego getta. Po raz pierwszy w Polsce będzie można zobaczyć reprodukcje powstałych w getcie warszawskim w 1942 r. akwarel Toeofili /Tosi/ Reich-Ranicki. Osobne miejsce na wystawie poświęcono konspiracyjnej prasie satyrycznej.