Życiu dwóch pilotów, którzy zostali ranni podczas wypadku śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na stołecznym lotnisku Bemowo, nie zagraża niebezpieczeństwo. Jak poinformowała rzeczniczka LPR, jeden z mężczyzn ma lekkie zadrapania; drugi z urazem głowy i bólem kręgosłupa trafił do szpitala na obserwację.
Po wylądowaniu śmigłowiec wpadł w tzw. zjawisko rezonansu - powiedział szef Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski. Śmigłowiec wpada w drgania, które trudno opanować, które w tym przypadku zaowocowały najprawdopodobniej uderzeniem łopaty w belkę ogonową - zaznaczył. Posłuchaj rozmowy, którą przeprowadził dziennikarz RMF FM Marek Balawajder:
Jak dowiedział się nieoficjalnie reporter RMF FM Krzysztof Zasada, feralny śmigłowiec Agusta w przeszłości miał problemy z przeniesieniem napędu. Właśnie tego typu awarie mogą doprowadzić do rezonansu. Czy w grę może wchodzić także błąd ludzki? Zdaniem eksperta lotniczego Tomasza Hypkiego jest wiele możliwych przyczyn tego rodzaju zdarzeń. Posłuchaj:
Zdenerwowanie i niedowierzanie – to pierwsza reakcja szefowej resortu zdrowia, która o zdarzeniu dowiedziała się od reporterki RMF FM Kamili Biedrzyckiej. Ewa Kopacz będzie chciała spotkać się z szefem LPR, aby ustalić przyczyny wypadku i spowodowane nim straty. Dopiero wtedy zapadnie decyzja o ewentualnej pomocy finansowej ze strony resortu. Rannym pilotom w razie potrzeby zostanie udzielona specjalistyczna pomoc medyczna. Oddaje się do dyspozycji wszystkie moce przerobowe w Polsce. Szpitale, specjaliści są do dyspozycji tych dwóch pilotów - powiedziała Kopacz.
Warszawa nie ma w tej chwili śmigłowca. Nie ma zabezpieczenia dyżuru. Rejon województwa mazowieckiego będą zabezpieczały śmigłowice z Płocka, Łodzi, Lublina i Kielc - powiedział Gałązkowski. Dyrektor LPR zaznaczył, że ta jedyna w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym Agusta już do służby nie wróci. Ma on nadzieję, że jakiś śmigłowiec trafi do Warszawy trafi. W połowie grudnia w Szczecinie służbę rozpocznie Eurocopter, wtedy stolica dostanie stare szczecińskie Mi-2. Posłuchaj:
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe dysponuje kilkunastoma śmigłowcami Mi-2, które ze względu na unijne przepisy trzeba będzie wycofać po 2010 roku, a także feralnym śmigłowcem Agusta oraz dwoma samolotami. W przetargu na 23 nowe śmigłowce dla LPR Ministerstwo Zdrowia wybrało maszynę Eurocopter E135.