Automatyczny, piętrowy parking na 240 samochodów powstanie w ścisłym centrum Katowic. Będzie gotowy pod koniec roku, ale już od dziś ul. Tylna Mariacka jest zamknięta dla samochodów - wjechać mogą tylko mieszkańcy i służby.

Na początku września ma przyjechać do Katowic wielki transport z elementami składowymi parkingu. Rozpocznie się proces montowania podzespołów - mówi rzeczniczka katowickiego urzędu miasta Sandra Hajduk. Gotowy parking ma być ogólnodostępny, choć część miejsc może zostać wydzierżawiona podmiotom, które funkcjonują w rejonie ulicy Mariackiej. Na razie nie wiadomo jeszcze, ile wyniesie opłata za parkowanie.

Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, wjedzie na specjalną platformę. Maszyna, już w sposób całkowicie zautomatyzowany, przeniesie pojazd na odpowiedni poziom i umieści na zarezerwowanym miejscu. Odbiór samochodu będzie możliwy po uiszczeniu opłaty. Maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę. 

Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku korzystania z myjni automatycznej. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej. Dodatkowo automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn - mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która odpowiada za nadzór nad inwestycją.  

Już kilka lat temu, zdecydowaliśmy się postawić na zrównoważony transportu w Katowicach - powstały np. Centra Przesiadkowe, pracujemy nad Systemem Zarządzania Transportem - ITS. Do centrum miasta wprowadzamy coraz więcej zieleni - na odcinku Rondo - Rynek, kosztem dwóch pasów ruchu, zazieleniliśmy aleję Korfantego, zasadziliśmy ponad 50 drzew na ul. Dworcowej, trwa przebudowa ul. Warszawskiej, która również ma stać się bardziej przyjazna pieszym, a w kolejce czeka jeszcze plac Sejmu Śląskiego - mówi Marcin Krupa prezydent Katowic. 

Jednak nie zapominamy, że w centrum Katowic znajduje się sporo różnych instytucji i punktów handlowo-usługowych, do których dojazd samochodem także musi zostać umożliwiony. Stąd właśnie rozwiązanie, które sprawi, że przestrzeń na ul. Tylnej Mariackiej zostanie maksymalnie efektywnie wykorzystana - dodaje prezydent. 

Budowa na ul. Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu publiczna realizacja w Polsce. Wartość inwestycji to niespełna 21 mln zł.

Opracowanie: