Najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie został oddany do użytku komercyjnego. Nowy tunel Świętego Gotarda przyspieszy ruch pociągów między północną i południową Europą przez Alpy Szwajcarskie.

Pierwszy pociąg wyruszył z Zurichu o godzinie 7.09 i przyjechał do Lugano o godzinie 8.17.

Tunel został oficjalnie otwarty w czerwcu przez prezydenta Szwajcarii w towarzystwie kanclerz Niemiec Angeli Merkel, prezydenta Francji Francois Hollande'a, ówczesnego premiera Matteo Renziego i kanclerza Austrii Christiana Kerna.

Nowy tunel bazowy Świętego Gotarda (Gotthard Base Tunnel) ma 57,09 km długości, a jego trasę dzieli w pewnym miejscu od powierzchni ziemi aż 2300 metrów. Jest najdłuższym tunelem kolejowym w świecie i zepchnął na drugie i trzecie miejsce oddane do użytku w 1988 roku podmorskie połączenie japońskich wysp Honsiu i Hokkaido oraz funkcjonujący od 1994 roku tunel pod Kanałem La Manche, które liczą odpowiednio 53,8 i 50,4 kilometra. Pozycji tej nie odbierze mu budowany obecnie tunel bazowy pod przełęczą Brenner na granicy Austrii i Włoch, który ma mieć 55 kilometrów długości. Nie pozbawi on także tunelu gotardzkiego światowego rekordu głębokości, gdyż nie oddali się od powierzchni ziemi więcej niż o 840 metrów.

Budowa tunelu trwała 17 lat i kosztowało ok. 11 mld euro. Każdej doby przejedzie nim z prędkością 100 km/h 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich, mogących jechać z prędkością do 200 km/h.

(mal)