Koniec z zatorami tworzącymi się w Kałuszynie na Mazowszu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom liczący 8,5 km odcinek autostrady A2, od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki. To istotny element dłuższego ciągu autostrady A2, która docelowo będzie miała ok. 620 km długości.
Odcinek Kałuszyn - Groszki, o długości 12,1 km, zbudowała firma Intercor. Kosztował ponad 500 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniosło łącznie ok. 339 mln zł.
Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, omijając Kałuszyn i wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstał węzeł Groszki, most w ciągu autostrady zintegrowany z przejściem dla zwierząt, 9 wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego.
Jadąc autostradą A2 na wschód od Warszawy, można dotrzeć do węzła Groszki, gdzie jest zjazd na obecną DK2. Przed Siedlcami znów można wjechać na odcinek autostrady stanowiący część obwodnicy tego miasta pomiędzy węzłami Siedlce Zachód i Siedlce Południe.
W budowie jest środkowy odcinek, Groszki - Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, który GDDKiA planuje udostępnić kierowcom wiosną 2025 roku. Wraz z nim będą oddane do ruchu fragmenty sąsiednich odcinków o łącznej długości 9 km. Tym samym zakończy się budowa całej trasy od Kałuszyna do Siedlec.
W realizacji są kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, które GDDKiA planuje oddać w 2026 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na pozostałych trzech.
W przygotowaniu jest przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości 32 km. Na dwa odcinki, od Białej Podlaskiej do Dobrynia (25,5 km), GDDKiA uzyska pod koniec roku decyzję ZRID, co pozwoli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie ZRID jest zawieszone. Kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Oddany dziś odcinek jest elementem dłuższego ciągu autostrady A2, która docelowo będzie miała ok. 620 km długości, a uwzględniając przebieg przez Warszawę w standardzie drogi ekspresowej ok. 655 km. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiącą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.