Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji Centralny Port Komunikacyjny. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Chodzi o największe lotnisko w Polsce, które ma powstać w Baranowie między Łodzią a Warszawą.

Decyzja lokalizacyjna otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę. 

Na konferencji prasowej wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski podkreślał, że inwestycja ta ma "ogromny charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki". To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy - wskazał.

Ta decyzja jest kluczowym dokumentem na tym etapie planowania lotniska. Po jej uprawomocnieniu ruszyć mogą wywłaszczenia właścicieli gruntów, którzy dobrowolnie nie chcieli sprzedać działek, na których ma powstać port.

Według planów Centralny Port Komunikacyjny ma obsługiwać pasażerów w trzecim kwartale 2032 roku. 

Klimczak: decyzja lokalizacyjna to kluczowy element projektu CPK

Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu Centralny Port Komunikacyjny - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Przypomniał, że projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. 

W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł - dodał Klimczak.

Szef MI zapowiedział, że "jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi". Przypomnę, ogłosiliśmy przetarg na realizację tej budowy. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca - dodał.

Linia Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Warszawą a Łodzią przez Centralny Port Komunikacyjny - według zarządu spółki - może być gotowa w roku 2030, czyli dwa lata przed uruchomieniem lotniska.

Decyzja wojewody otwiera drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę, a co za tym idzie teraz możliwe są już wywłaszczenia właścicieli gruntów.

Lasek: CPK głównie dla przewoźników sieciowych

Centralny Port Komunikacyjny będzie przeznaczony głównie dla przewoźników sieciowych, a lotniska w Modlinie i Radomiu dla niskokosztowych - poinformował wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas czwartkowej konferencji w związku z decyzją lokalizacyjną ws. inwestycji CPK. 

Wiceminister zapewnił jednocześnie na konferencji prasowej, że lotnisko w Modlinie będzie rozbudowane, aby docelowo mogło obsłużyć do 7,5 mln pasażerów rocznie. 

Lasek przekazał, że nowe lotnisko w Baranowie będzie dedykowane przede wszystkim liniom sieciowym, tym klasycznym, "które zapewniają najwyższy standard podróżowania". 

Oprócz tego, co widać w Polsce bardzo mocno, prawie 65 proc. ruchu pasażerskiego obsługiwane jest przez przewoźników niskokosztowych. Dla takich przewoźników niskokosztowych będziemy mieli przygotowaną ofertę w Modlinie, oraz będziemy proponowali wykorzystanie lotniska w Radomiu - powiedział Lasek.

Nowy harmonogram budowy CPK

Pod koniec ubiegłego roku rząd przyjął nowy harmonogram budowy największego lotniska w Polsce.

42,7 mld zł pochłonie budowa samego lotniska w Baranowie między Łodzią a Warszawą (czyli terminali i pasów startowych), a 76,8 mld zł - inwestycje kolejowe, w tym budowa Kolei Dużych Prędkości. Dzięki niej z Dworca Centralnego w Warszawie na lotnisko będzie można dojechać w ciągu 20 minut, a z Warszawy do Łodzi - w ciągu 40 minut.

Lotnisko w Baranowie ma być gotowe w trzecim kwartale 2032 roku. 

Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK, itp.

Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - podano w komunikacie.