Prowadzenie własnej firmy pochłania niemal całą dobę. Tak samo jak nasza rodzina. Zwłaszcza, jeżeli mamy dzieci. Łączenie tych dwóch światów to powód częstych konfliktów. Przed założeniem naszego przedsiębiorstwa warto więc odbyć z partnerem poważną rozmowę i uprzedzić o tym, jakie mogą być konsekwencje naszego wyboru. W tym tygodniu w ramach Mapy przedsiębiorczości w RMF FM i na RMF24.pl podpowiadamy, jak połączyć biznes z rodziną. Na Wasze pytania czeka Tomasz Budziak z Inicjatywy Firm Rodzinnych i doradca rodzin biznesowych. Możecie ja zadawać za pomocą specjalnej platformy, którą znajdziecie poniżej. W piątek te najciekawsze, najczęściej zadawane pytania znajdziecie z zbiorczym artykule.

Świat biznesu i rodziny da się jednak połączyć. Na przykład dobrą organizacją czasu i zachowaniem równowagi między pracą a życiem. Inny sposób to założenie firmy rodzinnej. Te stają się coraz popularniejsze w naszym kraju.

Z badania międzynarodowej firmy doradczej PWC wynika, że w zależności od stosowanych definicji, do przedsiębiorstw rodzinnych można zaliczyć do 90% firm działających w Polsce. Nawet przy nieuwzględnieniu osób samozatrudnionych okazuje się, że firmy rodzinne zatrudniają prawie 1,5 miliona pracowników oraz wytwarzają prawie 50% PKB. To potężna moc.

Polskie firmy rodzinne widzą się także jako przedsiębiorcy z misją. Na tym tle odstajemy od krajów z reszty świata, czy z naszego regionu - wynika z badania PWC.

Firmy rodzinne są lepiej postrzegane od innych - pokazuje to raport firmy badawczej TNS Polska i Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych. Wynika z niego, że Polacy twierdzą, iż firmy rodzinne wyróżnia autentyczność, bliskość i wiarygodność. Przedsiębiorstwa tego typu postrzegane są również jako te, które wyjątkowo cenią pracowników. Zdaniem 72% Polaków firmy rodzinne są szczególnie istotne dla polskiej gospodarki, a jednocześnie wspierają lokalną społeczność.

To jest wizerunek, który możemy przełożyć na konkretne pieniądze.

Tym bardziej, że jak wynika z badań Polacy postrzegają produkty firm rodzinnych jako lepsze jakościowo, a napis "polska firma rodzinna", który mógłby znajdować się na produktach w znaczącym stopniu zwiększa prawdopodobieństwo zakupu - twierdzą klienci.

ZOBACZ JAK W UBIEGŁYM TYGODNIU NA WASZE PYTANIA ODPOWIADAŁA AGNIESZKA SUCHORA
CHCESZ WYGRAĆ PIENIĄDZE DLA SWOJEJ FIRMY? SPRAWDŹ JAK

TU MOŻESZ ZADAĆ PYTANIE EKSPERTOWI: