Upodobania do komiksowych superbohaterów nie musimy się uczyć, przynosimy je ze sobą na świat - twierdzą naukowcy z Kyoto University. Japońscy badacze przekonują na łamach czasopisma "Nature Human Behaviour", że już półroczne dzieci, na długo zanim nauczą się chodzić i mówić, wiedzą co jest dobre, a co złe, i cenią tych, którzy bronią słabszych.
Badacze z Kyoto bardzo sprytnie potrafili się o tym przekonać. Najpierw pokazywali dzieciom różne animowane historyjki obrazkowe, w których jedna sferyczna postać goniła i wpadała na drugą. W każdej była też dodatkowa sześcienna postać, która albo przychodziła tej pierwszej z pomocą, albo odchodziła w swoją stronę. Kiedy potem dzieciom pokazywano kolorowe sześciany przypominające te dodatkowe postacie, chętniej sięgały po ten, który "pomagał", niż ten który był "obojętny".
W sumie, w serii testów przebadano 132 dzieci w wieku 6- i 10 miesięcy. W czasie jednego z eksperymentów sześciennego superbohatera wybrało aż 17 z 20 badanych 6-miesięcznych dzieci. Tylko trójka sięgnęła po tego "obojętnego". Sprawdzono, że dzieci nie wybierały ulubionego koloru, lecz taki, który w danym scenariuszu filmu oznaczał szlachetną postać.
To oznacza, że dzieci, praktycznie już od kołyski, mają silnie wbudowane poczucie sprawiedliwości, świadomość, co jest aktem heroizmu i wysoką ocenę tych, którzy zachowują się bohatersko. Prawdopodobnie to właśnie sprawia, że od dzieciństwa fascynują się postaciami superbohaterów i to upodobanie często nie przechodzi im także w dorosłym życiu.
W społeczeństwie, bezinteresowną obronę słabszych postrzega się jako akt heroiczny - mówi pierwszy autor pracy Yasuhiro Kanakogi. Zrozumienie tego aktu nie jest jednak takie całkiem proste. Trzeba uchwycić relację miedzy bohaterami historii, zrozumieć, że działanie bohatera jest korzystne dla ofiary, a nie agresora, wreszcie zauważyć, że bohater postępuje świadomie i celowo - podkreśla.
6-miesięcznym dzieciom nie sprawiało jeszcze różnicy, czy bohater działa przypadkowo, czy celowo, ale 10-miesięczne dzieci potrafiły to już rozpoznać - dodaje Masako Myowa z Kyoto University. To pokazuje, jak dziecko zdobywa z wiekiem bardziej złożone poczucie sprawiedliwości - dodaje.