Teatry z Polski, Słowacji, Anglii, Iranu zaprezentują się podczas III edycji Festiwalu Teatrów Błądzących, który rozpocznie się w czwartek w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach w Lubelskiem

Inicjator festiwalu, kierujący uznanym na świecie teatrem "Gardzienice" Włodzimierz Staniewski w "Liście do przyjaciół, współpracowników i pokrewnych środowisk", zachęcającym do udziału w festiwalu, napisał, że jest on skierowany do artystów, którzy "pięknie błądzą, zostawiając po sobie piękne pożytki; często na bezdrożach sztuki i kultury, poza utartymi szlakami".

Dumnie to brzmi: "teatr błądzący". Chciałbym, żeby to było w opozycji do tego nadętego, według mnie, pojęcia "teatr poszukujący". Czy "laboratorium". Jacyż to niby w tych laboratoryjnych menzurkach mieszają czarnoksiężnicy? Niech skromność, niepewność, ale też i desperacja w błądzeniu będzie przeciwstawiona pysze tzw. "poszukiwania"
- napisał Staniewski.

Na festiwalu zaprezentuje się teatr Divadlo Kontra ze Słowacji ze spektaklem "Hamlet" w reż. Klaudyny Rozhin. W przedstawieniu występuje dwóch aktorów. Obaj grają Hamleta (oraz inne postaci z tej sztuki Szekspira) bo - jak tłumaczą twórcy spektaklu - "Hamlet to każdy z nas". Spektakl otrzymał główną nagrodę festiwalu Teatrów Nietradycyjnych w czeskiej Koprivnicy w 2012 roku.

Spektakl "Pages from the book of..." pokaże zespół studentów sztuk teatralnych z Rose Bruford College w Anglii. Przedstawienie zostało zrealizowane we współpracy z Teresą i Andrzejem Wełmińskimi - artystami wizualnymi, byłymi członkami Teatru Cricot2 Tadeusza Kantora. Spektakl powstał w oparciu o wybrane teksty oraz grafiki Bruno Schulza. Artyści sięgają w nim do sztuk plastycznych i muzyki, ale też wykorzystują różne maniery i konwencje teatralne. W spektaklu oprócz aktorów występują chór, orkiestra, narrator, animatorzy różnych obiektów. Przedstawienie "Pages from the book of..." było prezentowane na tegorocznym festiwalu Fringe w Edynburgu.

Można też będzie zobaczyć spektakl "Supermarket i narodowe VooDoo" - przygotowany przez absolwentów 10. edycji Akademii Praktyk Teatralnych "Gardzienice". To teatralno - muzyczna interpretacja fragmentów "Dziennika pisanego później" Andrzeja Stasiuka. Teksty Stasiuka prezentowane w różnych formach - recytowane, śpiewane, rapowane - stają się wieloznacznym, nieraz ironicznym obrazem postkomunistycznej Polski, w której narodowe mity mieszają się z konsumpcyjnym stylem życia.

Akademia Praktyk Teatralnych to roczny kurs w Ośrodku w Gardzienicach - dla aktorów, animatorów kultury, studentów - złożony w kilkudniowych sesji, odbywających się raz w miesiącu. Na zakończenie kursu studenci przygotowują wspólny finalny spektakl.

Podczas festiwalu zaprezentuje się też irański Teatr AV ze spektaklem "Gilgamesz", a zespół Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice pokaże "Znak Kaina" w reż. Jamesa Brennana.

Festiwal potrwa do soboty. Teatralnym prezentacjom towarzyszyć będą dyskusje i projekcje filmowe.

Ośrodek Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, powstały z inicjatywy Staniewskiego, funkcjonuje w odrestaurowanym niedawno kompleksie pałacowo-parkowym. Na potrzeby ośrodka odbudowano, przebudowano i zaadaptowano cztery budynki - zabytkowy pałac z XVII w., oficynę pałacową, spichlerz z końca XIX w. oraz budynek gospodarczy, a także otaczający ich park. Całość obejmuje przestrzeń kilku hektarów.

"Gardzienice" to znany na świecie teatr, określany jako eksperymentalny i antropologiczny, założony w 1977 r., rozpoznawalny dzięki swym dogłębnym badaniom w zakresie rdzennych i antycznych tradycji muzycznych oraz stosowaniu oryginalnych wyjątkowych technik aktorskich w posługiwaniu się głosem i ciałem. "Gardzienice" występowały na całym świecie, na prestiżowych festiwalach i scenach m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Rosji, Niemczech, Korei, Japonii, Egipcie.

(jad)