Czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek reklam? Jeśli do tego dojdzie, to właśnie wykonano ważny krok w tym kierunku. Związek aktorów Hollywood SAG-AFTRA ogłosił umowę z firmą Narrativ, która pośredniczy między aktorami a branżą reklamową. Chodzi o możliwość użycia głosu aktora przez narzędzia oparte o sztuczną inteligencję do celów reklamowych. Oczywiście, pod pewnymi warunkami.
Informację o ogłoszeniu umowy między związkiem zawodowym zrzeszających około 120 tys. amerykańskich aktorów SAG-AFTRA przekazała agencja Reutera, powołując się na aktorską gildię.
Stronami tej umowy jest SAG-AFTRA oraz firma Narrativ, która pośredniczy między aktorami a branżą reklamową w celu tworzenia reklam audio za pomocą AI.
Jak podał Reuters, "w obliczu obaw artystów, że AI uczyni kradzież ich wizerunków powszechną, nowa umowa ma na celu zapewnienie aktorom dochodów z tej technologii oraz kontrolę nad tym, jak i kiedy ich repliki głosowe są używane".
"Na mocy umowy, aktor może ustalić cenę, za którą reklamodawca może cyfrowo naśladować jego głos, pod warunkiem, że wynosi ona co najmniej minimalne wynagrodzenie SAG-AFTRA za reklamy audio" - przekazał Reuters.
Co szczególnie istotne, "marki muszą uzyskać zgodę wykonawców na każdą reklamę, która wykorzystuje cyfrową wersję głosu".
Aktorka Scarlett Johansson zwróciła uwagę na zagrożenia z tym związane na początku tego roku, kiedy oskarżyła Open AI o kopiowanie jej głosu do swojego systemu konwersacyjnego AI.
"Nie wszyscy członkowie będą zainteresowani korzystaniem z możliwości, jakie może oferować licencjonowanie ich cyfrowego naśladowania głosu, i to jest zrozumiałe" - przekazał w oświadczeniu przedstawiciel SAG-AFTRA Duncan Crabtree-Ireland. "Ale dla tych, którzy będą zainteresowani, będzie teraz bezpieczna opcja" - dodał.
Reuters podkreślił, że SAG-AFTRA pochwalił umowę z Narrativ jako "ustanawiającą standard etycznego wykorzystania replik głosowych generowanych przez AI w reklamie".
Również firma Narrativ skomentowała ogłoszoną dziś umowę.
"Dzisiaj z radością ogłaszamy, że Narrativ jest teraz oficjalną platformą wspieraną przez związki zawodowe SAG-AFTRA. Umowa ta podkreśla zaangażowanie Narrativ w etyczne, oparte na sztucznej inteligencji tworzenie reklam, przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony praw talentów w erze cyfrowej" - przekazano w komunikacie.