Uczniowie, nauczyciele i eksperci twierdzą, że rozpoczynająca się właśnie w całej Polsce ustna matura z języka polskiego jest całkowicie bezużyteczna - pisze "Dziennik". Tak zwana prezentacja maturalna nie sprawdza bowiem ani wiedzy, ani umiejętności samodzielnego myślenia. Na dodatek wynik egzaminu nie jest uwzględniany podczas rekrutacji na wyższe uczelnie, w tym także na wydziały polonistyki.
Coraz częściej pojawiają się więc głosy o potrzebie zmiany formuły tego egzaminu lub wręcz jego likwidacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa m.in. wyłączenie ustnej prezentacji z systemu państwowych egzaminów.
Jako nauczyciel szkoły średniej i egzaminator uważam, że obowiązująca od 5 lat formuła nowej matury hamuje w stopniu porażającym rozwój tak podstawowych umiejętności młodego człowieka, jak umiejętność pisania oraz problemowego myślenia. Potwierdza to wielu znanych mi nauczycieli i egzaminatorów - pisze w liście otwartym do minister edukacji Katarzyny Hall, opublikowanym na łamach "Dziennika", nauczyciel licealny z Płocka Wiesław Kopeć.