Sejmowa Komisja Samorządu przyjęła poprawki Senatu m.in. ułatwiające samorządom preferencyjną sprzedaż węgla oraz rozstrzygającą problem jego zakupu przez gospodarstwa domowe, znajdujące się pod jednym adresem w odrębnych lokalach.
W czwartek Sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpatrywała uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe.
Senat zgłosił 25 poprawek w tym jedną korekcyjną. Większość została odrzucona.
Chodzi m.in. tego, że zakupu paliwa stałego dokonuje osoba fizyczna w gospodarstwie domowym z przeznaczeniem dla tego gospodarstwa, a nie gospodarstwo domowe, które nie może być stroną sprzedaży, ponieważ nie posiada zdolności do czynności prawnych.
Senat zaproponował jednoznaczne wskazanie terminu, do którego będzie prowadzony preferencyjny zakup węgla kamiennego.
W projekcie ustawy zapisano, że prowadzony on będzie do 30 kwietnia 2023 r. Senat zwrócił uwagę, że literalna wykładnia tego przepisu prowadziłaby do wniosku, że po 30 kwietnia 2023 r. przedsiębiorca wprowadzający do obrotu węgiel kamienny każdorazowo przed sprzedażą węgla gminie powinien weryfikować, na jaki cel będzie on przeznaczony. Posłowie opowiedzieli się za tą poprawką.
Komisja przyjęła też poprawki rozstrzygające o sposobie ubiegania się o rekompensaty w sytuacji, w której podmiot wprowadzający do węgiel jest jednocześnie tzw. innym podmiotem samodzielnie sprzedającym węgiel dla gospodarstw domowych na terenie gminy.
Posłowie zgodzili się też, by prowadzenie przez gminę sprzedaży węgla za pośrednictwem innych podmiotów nie wymagało zmian ich statutów oraz innych dokumentów powołujących podmioty lub regulaminów organizacyjnych.
Komisja opowiedziała się też za propozycją Senatu uchylenia przepisu wskazującego, w jakim zakresie materię związaną zakupem preferencyjnym węgla można regulować uchwałą gminy. Senatorowie uznali, że rada gminy powinna mieć swobodę regulacji w takim zakresie, w jakim dane kwestie nie znalazły się w ustawie.
Przyjęto też poprawkę Senatu regulującą sytuację gospodarstw domowych, które znajdują się pod jednym adresem w odrębnych lokalach, jednak nie mają odrębnych adresów zamieszkania.
Posłowie opowiedzieli się też za poprawką Senatu zmierzającą do tego, by dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań związanych z wykonywaniem ustawy, wójt, burmistrz, albo prezydent miasta mógł wprowadzać niezbędne zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu gminy.
Komisja przyjęła również poprawkę stanowiącą, że do postępowań w sprawie wypłaty dodatku węglowego wszczętych, a niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepis ustawy o dodatku węglowym w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Ostatnią przyjętą poprawką była zmiana korygująca zapis kwoty przeznaczonej na dopłaty.
Ustawa przewiduje, że gminy, spółki gminne i związki gminne będą mogły kupować węgiel od importerów za nie więcej niż 1,5 tys. zł za tonę. Cena nie uwzględnia kosztów transportu. Następnie gmina będzie sprzedawać węgiel mieszkańcom w cenie nie wyższej niż 2 tys. zł za tonę.
Węgiel w preferencyjnej cenie będą mogły kupić od samorządu osoby uprawnione do dodatku węglowego. Trzeba będzie złożyć w swojej gminie wniosek o preferencyjny zakup węgla. Jeśli natomiast sprzedaż będzie prowadzić gmina sąsiednia lub podmiot prywatny, węgiel będzie można kupić po przedstawieniu zaświadczenia wystawianego przez wójta, burmistrza lub prezydenta o tym, że otrzymało się dodatek węglowy.
Środki na wypłatę rekompensat będą pochodzić z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19. Maksymalny limit wydatków z Funduszu na rekompensaty w 2023 roku określono na 4,9 mld zł.
W Ocenie Skutków Regulacji przewidziano, że 900 mln zł z tej kwoty będzie stanowić dochód budżetu z tytułu VAT.
Zgodnie z projektem rozporządzenia przygotowanego przez resort aktywów państwowych sprzedawać węgiel samorządom w ramach ustawy o preferencyjnym zakupie tego paliwa będą mogły: Polska Grupa Górnicza (PGG), PGE Paliwa, Węglokoks, Węglokoks Kraj, Tauron Wydobycie, a także LW Bogdanka.