Rozkopane drogi, ogromne korki – to obraz, który zna każdy, komu przyszło poruszać się po polskich drogach. Reporterzy RMF FM przez kilkanaście dni śledzili postępy robót drogowych na najważniejszych trasach. Okazało się, że bardzo często prace prowadzone są ślamazarnie.

Symbolem takiego wiecznego rozkopania jest płatna

. Na trasie - w obu kierunkach - doliczyliśmy się 16 miejsc, gdzie są utrudnienia i zwężenia jezdni. Remonty ciągną się z przerwami od czterech lat, obecny potrwa jeszcze rok. Za przejazd musimy zapłacić 13 złotych. Za jazdę jak po zwykłej drodze, w ciągłych korkach, przy nieustannych zwężeniach i ograniczeniach prędkości.

Reporterzy RMF FM przez kilkanaście dni dokumentowali "postępy" w pracach prowadzonych na autostradzie.

W drodze powrotnej do Katowic Aneta Goduńska postanowiła pojechać

. Tu za przejazd nie trzeba płacić 13 złotych. Od strony Krakowa droga numer 94, na odcinku 30 kilometrów ma po jednym pasie w każdą stronę. W Olkuszu droga znów jest dwupasmowa, można nią dojechać do samych Katowic. Dwa pasy, żadnych remontów, żadnych korków.

Kolejny taki przykład, gdzie permanentnie trwają prace drogowe, są utrudnienia, ale drogowców tam nie widać - to obwodnica Krakowa. Teoretycznie drogowcy mają naprawić 17 kilometrów trasy, jednak w rzeczywistości remont toczy tylko w niektórych miejscach.

Kolejna droga, na której „teoretycznie” trwają prace drogowe to

. Zdaniem wykonawcy remontu w terminowym zakończeniu prac na trasie z Krakowa do Zakopanego przeszkadzają takie czynniki jak m.in.: sroga zima i protesty mieszkańców.

Kolejny przykład to remont-widmo w okolicach

na trasie nr 16 Olsztyn-Ostróda.

Drogowe interwencje RMF FM już przynoszą efekty. Jednym z tego typu przykładów jest Kmiecin na Żuławach. Od piątkowego poranka kierowcy mogą tam odetchnąć z ulgą – zakończyła się budowa wiaduktu.

.

Zapytaliśmy o to rzecznika Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Andrzeja Maciejewskiego.

Rozkopane drogi, ciągnące się w nieskończoność remonty – to obraz polskich tras. Okazuje się jednak, że są kraje, które można postawić za wzór w szybkości prowadzenia robót drogowych. Jednym z takich państw jest

. Francuski korespondent RMF FM Marek Gładysz sprawdził, w jakim tempie prowadzony jest remont drogi na autostradzie A6 w Arcueil pod Paryżem, gdzie robotnicy całkowicie wymieniali nawierzchnię.

- to całkowita przebudowa 14 kilometrowej obwodnicy Antwerpii. Pracę wykonano w rekordowym tempie 8 miesięcy, czyli dwa miesiące przed uzgodnionym terminem. Zachętą dla wykonawcy były gigantyczne pieniądze. Za każdy dzień spóźnienia musiałby zapłacić 400 tysięcy euro kary, ale za każdy dzień wcześniej zakończonych prac - otrzymywał 400 tysięcy.

, mimo, że sześć razy mniejsza od Polski, ma blisko 500 km autostrad. W inwestycjach drogowych nie mamy się nawet co równać z naszym małym sąsiadem. W Polsce do końca roku przybędzie 7 km autostrad, na Słowacji 47.