95 proc. dorosłych Polaków pije alkohol. Podobny odsetek nie potrafi ocenić, w jakich dokładnie ilościach – wynika z badania „Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą?”. To zwiększa ryzyko nieodpowiedzialnych zachowań – oceniają eksperci.

95 proc. dorosłych Polaków pije alkohol. Podobny odsetek nie potrafi ocenić, w jakich dokładnie ilościach – wynika z badania „Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą?”. To zwiększa ryzyko nieodpowiedzialnych zachowań – oceniają eksperci.
zdjęcie ilustracyjne /Jurica Galoic/PIXSELL /PAP

Z badania wynika także, że prawie 95 proc. dorosłych Polaków błędnie uważa, iż pół litra 5-procentowego piwa zawiera mniej czystego alkoholu niż kieliszek (50 ml) 40-procentowej wódki. W tym przypadku piwo dostarcza 20 gramów czystego alkoholu, podczas gdy wódka 16 - tłumaczył Krzysztof Szczerbacz z agencji badawczej ARC Rynek i Opinia.

Większość respondentów oceniła też błędnie, że 40 ml whisky (40-procentowej) ma więcej czystego alkoholu niż kieliszek (150 ml) czerwonego czy białego musującego wina.

To oznacza, że Polacy nie wiedzą, ile czystego alkoholu w rzeczywistości wypijają. A nieświadomość tego może stwarzać bardzo duże zagrożenie. Na przykład, komuś kto wypił dwa piwa wydaje się, że może wsiąść za kierownicę, ale gdyby uświadomił sobie, że jest w nich więcej alkoholu niż w 100 ml wódki, to być może by tego nie zrobił - skomentował kulturoznawca dr hab. Jacek Wasilewski z Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspert zwrócił też uwagę, że po piwie czy cydrze jesteśmy bardziej skłonni wejść do wody, niż po wódce.

Psycholog ekonomiczny Witold Siekierzyński podkreślił, że niską świadomość na temat zawartości alkoholu w różnych napojach odzwierciedlają wypowiedzi badanych osób. Jeden z mężczyzn zadeklarował na przykład, że alkohol pije rzadko - raz na parę tygodni, ale codziennie pije trzy - cztery piwa. Dopiero, gdy dostał przelicznik zawartości alkoholu zdał sobie sprawę, ile naprawdę go spożywa.

Zdaniem dr. Wasilewskiego do postrzegania piwa, jako napoju praktycznie bezalkoholowego, mogły przyczynić się przepisy, zgodnie z którymi jest to jedyny alkohol, który może być reklamowany.

W badaniu udział wzięło 1001 Polaków po 18. roku życia. Picie alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy zadeklarowało 93 proc. respondentów, 7 proc. podało, że w tym czasie po alkohol nie sięgało. Jednak, gdy zapytaliśmy, jakie napoje pili ankietowani w ciągu ostatniego roku, część spośród tych 7 proc. wskazała na napoje zawierające alkohol - powiedział Szczerbacz. Ostatecznie, odsetek pijących alkohol wyliczono na 95 proc.

Dr Wasilewski podkreślił, że w badaniu nie wykazano, by postawy Polaków wobec picia alkoholu różniły się istotnie ze względu na wiek, miejsce zamieszkania czy dochody. Picie alkoholu to jedyna rzecz, co do której Polska nie jest podzielona. Alkohol nas wszystkich łączy. Ekspert zwrócił także uwagę na to, że w Polsce znacznie rzadziej niż w innych krajach Europy, zwłaszcza takich, jak Włochy czy Francja, spożywa się alkohol do posiłków. U nas alkohol służy do tworzenia więzi, jest takim "klejem" społecznym.

APA