Pendolino wyjechało z tunelu cyfrowego wykluczenia. Na pokładzie nowoczesnego pociągu PKP jest już internet. Na razie Wi-Fi jest tylko w jednym składzie, który testowo przejechał z Warszawy Wschodniej do Ciechanowa.
To ten dzień, który wielokrotnie stawialiśmy jako termin graniczny na dostarczenie usługi, która dzisiaj jest podstawą funkcjonowania wielu osób, które podróżują pociągami Pendolino. Wi-Fi jest potrzebne, aby mogli normalnie w czasie podróży pracować - mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Do czerwca Wi-Fi ma być już w połowie składów, a do listopada przyszłego roku - we wszystkich. Jak pisaliśmy kilka miesięcy temu, przewoźnik taki harmonogram tłumaczy tym, że montaż urządzeń nie może zakłócić rozkładu jazdy. Nie można wyłączyć składów pendolino z bieżącego użytkowania.
Za internet w pendolino PKP IC zapłaci prawie 32 miliony złotych. To oznacza, że Wi-Fi w jednym pociągu to koszt ponad 1,5 miliona złotych.
Kontrakt oprócz instalacji WiFi obejmuje również jego utrzymanie przez pięć lat oraz przeszkolenie personelu PKP Intercity. Za montaż urządzeń w składach Pendolino są odpowiedzialne zespoły Alstom w Warszawie.
PKP Intercity kupiło w 2011 roku 20 wyprodukowanych przez Alstom pociągów Pendolino. Na polskie tory składy wyjechały dopiero pod koniec 2014 roku. W umowie nie zapisano jednak konieczności instalacji urządzeń do korzystania z internetu bezprzewodowego w tych składach. Dopiero po długich negocjacjach - pod koniec sierpnia 2018 PKP Intercity - podpisało umowę z firmą Alstom na montaż urządzeń WiFi w pociągach Pendolino.
Dodajmy, że w tej chwili sieć WiFi dostępna jest w blisko 250 składach i wagonach PKP Intercity.
Zgodnie z planami do roku 2023 bezprzewodowy internet będzie stanowił standardowe wyposażenie niemal 80 proc. składów PKP Intercity. Docelowo wszystkie pociągi przewoźnika będą posiadały bezpłatny, bezprzewodowy internet dla pasażerów.
Opracowanie: