Europejskie Centrum Konsumenckie opracowało Dekalog Mądrego Konsumenta. To zbiór niezbędnych informacji potrzebnych tym, którzy chcą spokojnie i bezpiecznie wypocząć.
1. Umowę zawieraj na piśmie i czytaj uważnie co podpisujesz. Oprócz dowodów zapłaty zbieraj ulotki, foldery i katalogi z opisem wycieczki. Zwróć uwagę na zapisy o możliwych zmianach ceny. Jeśli kupowałeś przez Internet - zachowaj wszystkie maile.
2. Sprawdź dokładnie położenie hotelu. Określenie "blisko od plaży" może oznaczać dystans dwóch kilometrów.
3. Zwróć uwagę na standaryzację. Trzy gwiazdki hotelowe we Francji i w Tunezji to nie to samo.
4. Zadbaj o ubezpieczenie zdrowotne, żeby nie było kłopotu w przypadku np. złamanej nogi.
5. Zawsze miej pod ręką telefony kontaktowe do rezydenta, biura podróży, ambasady i konsulatu.
6. Sprawdź przewoźnika. Niektórzy są na czarnej liście i nie podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów.
7. Pakuj się rozsądnie i oznacz bagaż. Do podręcznego nie pakuj ostrych przedmiotów i aerozoli. Na walizkach zawieś kartki z danymi teleadresowymi.
8. Reaguj na bieżąco. Zniszczony bagaż, opóźniony lot, czy inny niż w ofercie hotel? Zbieraj dokumenty i bez zwłoki informuj odpowiednie służby.
9. Wycieczki „last minute” czy zakupione przez Internet – jak wszystkie inne – podlegają reklamacjom.
10. Nie bój się pytać, reklamować i wałczyć o swoje. Zostałeś oszukany? Rzecznik konsumentów pomoże.