W poniedziałek politycy władz centralnych i lokalnych wspólnie otworzyli fragment drogi ekspresowej S7 Widoma-Kraków i drogi S52 - Północnej Obwodnicy Krakowa. Obecny na miejscu minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował, że w 2026 r. zostanie oddana pełna obwodnica stolicy Małopolski.

Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica (S52 - PAP) i brakujący odcinek drogi S7 - powiedział szef resortu infrastruktury.

Dodał, że w przyszłym roku oddany zostanie kolejny odcinek obwodnicy S52. Tak, żeby w połowie 2026 domknąć "ring" dookoła Krakowa i żeby Kraków był drugim miastem po Łodzi w Polsce z pełnym "ringiem" - wskazał.

Szef resortu infrastruktury zapewnił ponadto, że budowane będą kolejne drogi i autostrady. Dla mnie wielką ambicją jest, żeby wybudować aglomeracyjną obwodnicę metropolii warszawskiej - powiedział.

Ostatnie prace wykończeniowe na POK w Toniach

Kierowcy mogą jeździć. Udostępniliśmy obie jezdnie tej trasy. Północna Obwodnica Krakowa jest gotowa (...) Ostatnie prace wykończeniowe są w Toniach, ale to jest tylko na odcinku kilkuset metrów - powiedział w rozmowie z RMF24 rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Kacper Michna.

Rozmówca Piotra Salaka wskazywał, że trasa S7 ciągle jest w budowie, ale całą drogę z Warszawy do Krakowa przejedziemy już dwujezdniową trasą.

Dziś rozmawiałem z niektórymi dziennikarzami, mówili, że 40 lat czekają na tę trasę - przyznał Michna.

W 2,5 godziny z Krakowa do Warszawy

Odcinek między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem S7 na północ od Krakowa w Małopolsce. Po jego oddaniu oba miasta połączyło 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Według szacunków GDDKiA podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Szef GDDKiA Paweł Woźniak zaznaczył, że budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona, ponieważ wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tymczasowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Węzeł Mistrzejowice ma zostać w pełni ukończony w połowie 2026 roku - będzie to największy węzeł drogowy w Małopolsce, po jego wybudowaniu zostanie domknięty ring dookoła Krakowa.

Kilkadziesiąt kilometrów obwodnicy. Teren stworzył pewne trudności

W pełni ukończona obwodnica Krakowa będzie liczyła 64,5 km.

Jej oddany w poniedziałek północny odcinek biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.

W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele - Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).

Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.

Koszt prac to ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Po jeszcze więcej informacji odsyłamy Was do naszego internetowego Radia RMF24

Słuchajcie online już teraz!

Radio RMF24 na bieżąco informuje o wszystkich najważniejszych wydarzeniach w Polsce, Europie i na świecie.