Macie w domu niepotrzebne przedmioty i zastanawiacie się jak się ich pozbyć i jeszcze na tym zarobić? W ramach naszego coponiedziałkowego cyklu Twoje Pieniądze w RMF FM pod lupę bierzemy rynek rzeczy używanych. Sprawdzimy, jak wygląda kupno i sprzedaż w internecie. Jak wystawić na aukcji meble, łóżeczko, książki, czy stare płyty. Popatrzymy również na rynek rzeczy używanych z perspektywy kupującego.
Sprawdzimy jakie przysługują nam prawa, czy musimy o sprzedaży informować urząd skarbowy i jak ewentualnie złożyć reklamację, kiedy kupiony towar nam nie odpowiada. Każdy kto zastanawia się nad kupnem produktu w internecie, chce wiedzieć przede wszystkim, czy kupując w sklepie internetowym, lub zamawiając jakiś produkt z katalogu, mamy takie same prawa jak w sklepie tradycyjnym? Jak podkreśla UOKiK dokonując zakupów na odległość, mamy takie same prawa jak przy zwykłym zakupie. I nie ma znaczenia, że osobiście nie kontaktujemy się ze ze sprzedawcą.
Możemy w każdej chwili zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym. Mamy na to 10 dni. Warto również pamiętać o tym, że pod koniec grudnia przepisy zmienią się i będziemy mieć na to dwa tygodnie. Na razie jednak termin jest krótszy. Zasada 10 dni nie dotyczy ubezpieczeń, usług bankowych, aukcji internetowych, czy nieruchomości. W takich przypadkach umowy rządzą się swoimi przepisami. Termin 10 dni na rezygnację nie dotyczy:
- umowy dotyczącej turystyki, zakwaterowania, transportu, rozrywki, gastronomii
- usługi rozpoczętej za naszą zgodą przed upływem 10 dni
- zakupionych kaset video, audio, programów komputerowych po usunięciu ich oryginalnego opakowania
- produktu lub usługi wykonanej według indywidualnego zamówienia
- produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu
- prenumeraty prasy
Koszty odesłania towaru ponosi konsument, chyba że nie jest to zwrot rzeczy, a jej reklamacja. Jeżeli zostaje ona uznana, przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu kosztów przesyłki towaru. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W takim samym terminie należy odesłać towar.
Odpowiednie oświadczenie należy złożyć na piśmie i przesłać je listem poleconym (z potwierdzeniem odbioru) na adres firmy najpóźniej dziesiątego dnia od daty zawarcia umowy o wykonanie usługi (ale przed rozpoczęciem jej wykonywania) bądź daty otrzymania zamówionego towaru. Towary zakupione na odległość reklamujemy na takich samych zasadach, jak rzeczy zakupione w zwykłym sklepie, z tym wyjątkiem, że dla celów dowodowych warto przesyłać pisma reklamacyjne także oddzielnym listem poleconym.
Za towar, którego nie zamawialiśmy, nie mamy obowiązku płacić. Przesłanie niezamówionego towaru następuje na koszt i ryzyko przedsiębiorcy. Warto jednak upewnić się, czy rzeczywiście nie złożyliśmy zamówienia.
UOKiK