Około 120 tys. zawodowych kierowców brakuje obecnie w Polsce - wynika z najnowszego raportu Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska". Dokument oficjalnie zostanie zaprezentowany w środę, ale do najważniejszych wniosków z publikacji dotarł już reporter RMF FM Michał Dobrołowicz.
Deficyt kierowców wynika m.in. z tego, że w Polsce pracuje coraz mniej kierowców z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. W ubiegłym roku po raz pierwszy od lat zmniejszyła się liczba ważnych świadectw kierowców z tych krajów. Dlatego firmy transportowe szukają kierowców jeszcze dalej, na przykład w Azji.
Pracownicy i migracja zarobkowa jest naszej branży bardzo potrzebna. Słyszymy, że przedsiębiorcy czują potrzebę zatrudniania pracowników spoza Unii Europejskiej, bo starzejemy się jako społeczeństwo. Obserwujemy, że młodzi ludzie szukają innego rodzaju pracy. Praca kierowcy jest ciężka, wymaga rozstania się z rodziną i przyjaciółmi, a to sprawia, że to zajęcie nie cieszy się dużym powodzeniem - opisywał w rozmowie z RMF FM prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński.
W lipcu ubiegłego roku zwracaliśmy uwagę, że najwięcej firm transportowych, które zmagają się z problemem braku kierowców zawodowych, jest w południowej i zachodniej Polsce.
Według raportu ponad połowa przewoźników deklaruje, że chce zmienić organizację pracy kierowców. Efekt byłby na przykład taki, że mniej czasu spędzaliby za granicą. W ten sposób firmy transportowe chcą przyciągnąć do zawodu młode osoby.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na skalę kryzysu, który dotknął w ostatnich kilkunastu miesiącach branżę TSL, czyli sektory transportu, spedycji i logistyki. Ten kryzys rozpoczął się w połowie 2023 roku, gdy niemiecki przemysł dotknęła recesja. Autorzy raportu - jak ustalił nasz dziennikarz - zwracają uwagę, że w ocenie właścicieli firm transportowych z Polski jest to najpoważniejszy kryzys od ponad dwudziestu lat.
Raport "Transport drogowy w Polsce 2024/2025", który zostanie zaprezentowany w środę, przygotowały Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" oraz Centrum Analiz SpotData. Ma on zawierać charakterystykę branży transportu drogowego w Polsce oraz diagnozę dotyczącą aktualnych szans i zagrożeń dla sektora transportu, logistyki i spedycji.