Studenci Politechniki Wrocławskiej podjęli się wyjątkowego zadania. Chcą zbudować autonomiczną łódź, która przepłynie Atlantyk, wykorzystując odnawialne źródła energii takie jak wiatr i słońce. Od 20 lat ten wyczyn udał się tylko raz - Norwegom w 2018 roku.

Wyzwanie Microtransat, w którym biorą udział studenci Politechniki Wrocławskiej, zakłada zbudowanie łodzi o długości mniejszej niż 2,4 m, która przepłynie Ocean Atlantycki bez ingerencji człowieka.

Przedsięwzięcie jest organizowane od 2005 roku. Do tej pory różne ekipy podjęły 30 prób, ale tylko jedna zakończyła się sukcesem. Udało się to w 2018 r. Norwegom, których łódź przepłynęła Atlantyk w 79 dni.

Wrocławska łódź w rejs wyruszy w listopadzie 2025 roku, a już w marcu ruszą jej pierwsze testy na Odrze.

Swoich sił spróbuje KoNaR

Koło Naukowe Robotyków Politechniki Wrocławskiej (KoNaR) ma już na swoim koncie wiele sukcesów na międzynarodowych zawodach robotycznych. W czerwcu 2024 roku zdobyli trzecie miejsce w prestiżowym konkursie sond kosmicznych CanSat Competition w USA.

Teraz studenci chcą zbudować łódź o długości około 1 metra z nierdzewnej stali i włókna szklanego. Energia do zasilania natomiast będzie pochodzić z czterech zestawów paneli fotowoltaicznych. System będzie zbudowany tak, że ewentualna awaria jednego z zestawów nie zakłóci pracy pozostałych.

Dodatkowo łódź zostanie wyposażona w systemy komunikacji satelitarnej, GPS oraz aparat do automatycznego dokumentowania rejsu. Dzięki temu możliwe będzie monitorowanie trasy w czasie rzeczywistym, a także wprowadzenie ewentualnych zmian w kursie.

Największe pułapki

Łódź wyruszy z Wysp Kanaryjskich na Karaiby. W zależności od warunków pogodowych pokonanie trasy zajmie od dwóch do pięciu miesięcy. W tym czasie łódź będzie musiała zmierzyć się ze sztormami oraz silnymi porywami wiatru.

Największą pułapką są jednak sieci rybackie, w które może wpaść łódź. Właśnie z tego powodu większość innych prób zakończyła się niepowodzeniem. Studenci jednak zaplanują trasę rejsu tak, aby uniknąć obszarów o dużym natężeniu aktywności rybackiej i komercyjnej żeglugi.