Koncern Hyundai-Kia potwierdził, że swoją nową fabrykę samochodów wybuduje nie w Kobierzycach w Polsce, a w Żylinie na Słowacji. Wartość inwestycji szacuje się na 1,1 mld euro. Polskie władze mówią, że o wyborze przesądziły „istotne detale”.

Tym samym potwierdziły się wczorajsze informacje "Financial Times". Szczegóły inwestycji władze azjatyckiego koncernu mają zdradzić podczas największego salonu samochodowego w Europie, w szwajcarskiej Genewie.

To trzecia wielka przegrana Polski z naszymi południowymi sąsiadami w pozyskiwaniu inwestorów z branży motoryzacyjnej. Wcześniej przegraliśmy rywalizację o wspólną inwestycję Toyoty i PSA Peugeot-Citroen, oraz francuskiego Citroena.

Słowacja wygrała z Polską, bo ma lepsze drogi i infrastrukturę, stabilne i jasne przepisy gospodarcze, niższe niż w Polsce podatki, lepszą sytuację ekonomiczną i stabilniejszą sytuację finansową. Istotnym czynnikiem były też koszty pracy, które u naszych południowych sąsiadów są dużo niższe. Średnia płaca w Polsce wynosi około 640 dolarów, a na Słowacji około 100 dolarów mniej.

Ale polskie władze twierdzą, że o wyborze Koreańczyków przesądziły „istotne detale”. Zdaniem Andrzeja Zdebskiego, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska była świetnie przygotowana do negocjacji, zaoferowała też maksymalnie racjonalny ekonomicznie pakiet wsparcia, na jaki było stać nasz kraj, zgodny z unijnymi zasadami o pomocy publicznej. Obie oferty były porównywalne - dodał Zdebski. Dlaczego zatem, jeśli oferta była tak dobra, Polska znów przegrała? PAIiIZ przyznała, że nie dostarczono Koreańczykom prognozy pogody dla miejsca inwestycji obejmującej ostatnie 100 lat:

Decyzji Koreańczyków nie rozumieją także władze Kobierzyc. Zaoferowaliśmy bardzo dobry teren. Gotowi byliśmy wybudować bocznicę kolejową w terminie wyznaczonym przez inwestora. Ponadto chcieliśmy ich zwolnić z podatku od nieruchomości na 5 lat. To bardzo dobra oferta - przekonywał wójt gminy. [WIĘCEJ]

Wartość koreańskiej inwestycji jest szacowana na 1,1 mld euro. Oznacza ona nie tylko korzyści dla miejscowości, ale i szereg plusów dla mieszkańców, na przykład wzrost zatrudnienia. Szacuje się, że do pracy będzie potrzeba 4 tys. osób. W Zakładach Hyundaia ma być produkowanych 300 tys. samochodów rocznie.

Na początku lutego przeprowadziliśmy sondę, w której 71 proc. internautów wypowiedziało się za lokalizacją fabryki Hyundaia w słowackiej Żylinie. Słuchacze RMF stwierdzili, że warunki lokalizacji nowej fabryki koncernu Hyundai-Kia na Słowacji są zdecydowanie korzystniejsze od polskich. Zobacz, co mogło zadecydować o wyborze słowackiej Żyliny

Za dwa lata Słowacja stanie się największym na świecie producentem samochodów osobowych, przeliczając wyprodukowane auta na liczbę mieszkańców. Łączna produkcja Volkswagena, który ma zakład pod Bratysławą, francuskiego koncernu Peugeot-Citroen z fabryką w Trnawie oraz Hyundaia z Żyliny wyniesie prawie 1 milion samochodów rocznie. A na Słowacji mieszka 5,4 mln osób.

05;30