Black Friday i Cyber Monday zdobywają coraz większą popularność. W dobie pandemii rzadziej kupujemy jednak w sklepach stacjonarnych. Część biznesów przeniosło się do sieci. Co to oznacza? Przede wszystkim jeszcze więcej okazji do zakupów w promocyjnych cenach. Obniżki często trwają bowiem nie jeden dzień, a cały tydzień, co określono mianem Black Week czy nawet miesiąc, czyli Black November.
Tłumy osób biegające po sklepie i biorące do rąk tyle, ile tylko mogą unieść - zapewne wielu z nas widziało w internecie filmy przedstawiające tego typu obrazy. Dzieje się tak, bo - jak przyznaje neurobiolog Paweł Boguszewski z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Nenckiego PAN - podczas Black Friday "odkrywamy w sobie tzw. łowcę".
W tym roku pandemia koronawirusa ograniczyła możliwość buszowania po sklepach w poszukiwaniu produktów po okazjonalnych cenach. Najodpowiedniejsze wydaje się więc tropienie promocji z wygodnej domowej kanapy. Nic straconego! Wiele firm uległo trendom panującym w marketingu i wyprzedaże prowadzi przez cały listopad. To inaczej Black November.
Zaczęło się od... Stanów Zjednoczonych. Amerykanie pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia ustanowili wielkim startem przedświątecznego szaleństwa zakupowego. W tym roku Black Friday przypada na 27 listopada. Niektóre sklepy obniżki na swój asortyment wprowadzają jednak już kilka dni wcześniej - 23 listopada. Wtedy zaczyna się Black Week, czyli tydzień promocji.
Po tygodniu, 30 listopada, często organizowany jest Cyber Monday. Przed pandemią koronawirusa to właśnie w ten dzień promocji można było szukać w internecie. Black Friday dotyczył natomiast obniżek w sklepach. Nietypowe okoliczności sprawiły, że w tym roku sklepy rozszerzyły swoją działalność w sieci.
Do zakupów online przekonują się także Polacy. Według badań zleconych przez jedną z aplikacji mobilnych do zamawiania jedzenia aż 80 proc. z nas kupuje towary przez internet. Chociaż raz w tygodniu korzysta z tej możliwości co trzeci badany.
Co ciekawe, bez wyjścia z domu zakupy nieco częściej robią mężczyźni niż kobiety - dominują młodzi.
Na zakupowe szaleństwo w internecie warto się wcześniej przygotować. Przydatne będzie na przykład zrobienie listy rzeczy, które chcemy kupić.
Na kilka dni przed Black Friday, Cyber Monday albo Black Week można także przejrzeć strony internetowe sklepów, na jakich nam zależy. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że rzeczywiście kupujemy produkty po okazyjnych cenach. Wielu sprzedawców tuż przed rozpoczęciem przedświątecznego sezonu zakupowego zawyża ceny towarów.
Więcej rad na temat zakupów podczas Black Friday przygotowaliśmy dla was w osobnym tekście. Przeczytajcie: Black Friday 2020. Jak nie dać się oszukać? Na co uważać?