Polskie banki łamią się: są gotowe pomagać osobom spłacającym kredyty we frankach szwajcarskich. I to pomimo wstępnego oporu. O godzinie 14 prezesi banków mają o tym rozmawiać z szefem Narodowego Banku Polskiego i ministrem finansów.
Niemal wszystkie banki deklarują chęć pomocy. Największy z nich - PKO BP - obiecuje, że klienci, którzy mają problem z płaceniem rat, mogą liczyć na wydłużenie okresu kredytowania albo wakacje kredytowe.
Każda sprawa kredytowa jest indywidualna i będzie oceniana odrębnie z uwzględnieniem sytuacji klienta. W sytuacji braku terminowej spłaty kredytu Bank stara się w pierwszej kolejności rozmawiać z klientem w celu znalezienia najlepszego rozwiązania - przekonuje biuro prasowe PKO BP.
Podobnie mówi bank Millennium.
Ulgę klientom oferuje także Deutsche Bank. Już zaproponował darmowe wydłużenie okresu kredytowania, co obniży raty. W związku ze stosowanym przez Deutsche Bank Polska mechanizmem, okres kredytowania na przestrzeni ostatnich lat uległ skróceniu (wysokość rat wyrażonych w CHF pozostała bez zmian) z uwagi na to, że stopy procentowe w Szwajcarii mocno się obniżyły osiągając ostatecznie wartość ujemną - tłumaczy Deutsche Bank. Teraz najprostszym rozwiązaniem jest wydłużenie okresu kredytowania do pierwotnego, to jest określonego w umowie - dodaje.
Nad programem ratunkowym dla klientów, mających problem z drogim frankiem, pracują także mBank i BZ WBK. Nie ujawniają jednak szczegółów.
Żadnych deklaracji nie składa na razie jedynie Getin Noble Bank.
Około południa pojawiła się informacja, że premier Ewa Kopacz zleciła Komisji Nadzoru Finansowego i UOKiK zbadanie działań banków w kontekście zmian kursów franka.
Premier Ewa Kopacz zwróciła się do przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Andrzeja Jakubiaka oraz prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Adama Jassera o zbadanie działań podejmowanych przez banki dotyczących zmian ogólnych warunków kredytów denominowanych w walutach obcych, które związane są ze zmianami stóp procentowych franka szwajcarskiego - poinformowała w komunikacie kancelaria premiera.
Celem tych działań - jak podaje KPRM - ma być sprawdzenie, czy nie są naruszane prawnie chronione interesy kredytobiorców-konsumentów.
(edbie)