Prawie pół miliarda euro wart jest kontrakt, który podpisał producent taboru kolejowego Newag. Firma z Nowego Sącza ma dostarczyć 30 - a docelowo nawet 80 - lokomotyw elektrycznych dla firmy Akiem z siedzibą we Francji, zajmującej wynajmowaniem i leasingiem lokomotyw oraz pociągów pasażerskich. Zapewni też ich serwisowanie.
Umowa dotyczy 30 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2. 10 z nich zostanie wyprodukowana w wersji wielosystemowej, czyli mogącej poruszać się po sieciach zasilanych prądem stałym i zmiennym o różnym napięciu i rodzaju, a 20 w wersji jednosystemowej, wyposażonych w moduł dojazdowy.
W kontrakcie przewidziano też opcję zakupu dodatkowych 50 lokomotyw i utrzymanie tego taboru przez 8 lat od daty dostawy. Jego wartość to niemal 500 mln euro
Jak podaje Newag 10 lokomotyw zostanie dopuszczonych do eksploatacji na terenie Polski, Czech i Słowacji, a pozostałe będą poruszały się po torach w Polsce.
Lokomotywy Dragon 2 należą do najnowszej generacji lokomotyw towarowych, zaprojektowanych z myślą o zrównoważonym transporcie. Jak podaje producent: są efektywne energetycznie, spełniają wymagania technicznych specyfikacji interoperacyjności umożliwiające transport 4200 t ładunków. Moduły dojazdowe spełniają normy emisji spalin Stage V i wyposażone są w silniki spalinowe HVO ready.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że jeden z największych podmiotów ROSCO w Europie wybrał naszą platformę sześcioosiowych elektrycznych lokomotyw towarowych Dragon 2 składając największe wartościowo zamówienie na nasze pojazdy w historii naszej firmy. Z prawdziwą przyjemnością witamy Akiem w gronie naszych strategicznych klientów. Wierzymy, że niezawodne lokomotywy tej platformy spełnią oczekiwania biznesowe klientów firmy Akiem z Europy Środkowej – mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.
Lokomotywy Dragon-2 umożliwią naszym środkowoeuropejskim klientom rozwój nowych usług kolejowych przewozów towarowych, w których cięższe pociągi będą kursować z większymi prędkościami i zapewnią najwyższe standardy niezawodności i bezpieczeństwa. Natomiast moduły dojazdowe 0.5 MW HVO ready przyspieszą przejście z diesla na bardziej ekologiczną trakcję elektryczną w przypadku eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych – podkreślił Fabien Rochefort, prezes Akiem.
Newag ma także podpisać w najbliższym czasie umowę z województwem śląskim na dostawę 22 nowych pociągów (z ośmioma dodatkowymi w prawie opcji) i usługi serwisowe, które będą kosztowały ponad 1,5 mld zł.