Muzeum Warmii i Mazur uruchomiło aplikację umożliwiającą odwiedzającym olsztyński zamek zobaczenie, jak w średniowieczu wyglądały pomieszczenia, które zwiedzają. Dla graczy komputerowych przygotowano grę związaną z pobytem Kopernika w stolicy Warmii i Mazur.

Muzeum Warmii i Mazur przygotowało dla odwiedzających trzy multimedialne nowości - film o Koperniku, aplikację i grę komputerową. Jak przekazał na konferencji prasowej w sobotę dyrektor Muzeum Warmii i Mazur Piotr Żuchowski, nowości mają uatrakcyjnić ofertę turystyczną.

Film o tablicy Kopernika

Na krużganku olsztyńskiego zamku znajduje się jedyne zachowane do dziś narzędzie astronomiczne wykonane przez Kopernika - tablica, która pomogła mu wyznaczyć moment równonocy wiosennej.

Ludzie wciąż pytają, jak ta tablica działała. Umieściliśmy pod nią monitor, na nim będzie odtwarzany film, który przygotowaliśmy. On wytłumaczy, jak tablica powstawała i o co w niej chodzi - powiedział Żuchowski.

Aplikacja

Na zamku umieszczono także stojaki z kodami QR. Kupując bilet, zwiedzający będą mogli pobrać aplikację, a gdy zeskanują umieszczone w całym zamku kody QR, zobaczą, jak miejsce, w którym się znajdują, wyglądało w czasach Mikołaja Kopernika.

Po zeskanowaniu wszystkich kodów zwiedzający otrzyma wirtualny dyplom - powiedział wicedyrektor ds. muzealnych Muzeum Warmii i Mazur dr Sebastian Mierzyński. Przyznał, że kierownictwo muzeum liczy na to, że tego rodzaju urozmaicenie zwiedzania zamku spotka się z uznaniem zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Gra komputerowa

Trzecią multimedialną nowością olsztyńskiego zamku jest gra komputerowa. Można w nią zagrać, wchodząc na stronę muzeum.olsztyn.pl. Gra pokazuje życie na olsztyńskim zamku za czasów Mikołaja Kopernika. Objaśnia m.in. działanie tablicy astronomicznej i pokazuje architekturę zamku z czasów słynnego astronoma, m.in. drewniane krużganki.

Grę zaczyna przyjazd na zamek Kopernika jako nowego administratora. W kolejnych etapach można zobaczyć, jak Kopernik sporządzał tablicę astronomiczną, jak dbał o okoliczne tereny, osadzając na nich chłopów. Na ostatnim poziomie gry odtworzono napaść Krzyżaków na Olsztyn.
Grafika i muzyka gry nawiązują do realiów średniowiecza.

"Kolejne kroki w utrwalaniu wiedzy o tym, że Kopernik żył i pracował na Warmii"

Obecni na konferencji prasowej marszałek województwa Marcin Kuchciński i abp Józef Górzyński zgodnie przyznali, że wprowadzanie multimediów do muzeów to nieunikniony kierunek rozwoju takich placówek.

Gra, aplikacja i film to kolejne kroki w utrwalaniu wiedzy o tym, że Kopernik żył i pracował na Warmii - mówił Kuchciński. Abp. Górzyński zaś dodał, że multimedia wprowadzane są nie tylko do obiektów świeckich, ale też sakralnych. Multimedialny świat wciąga i fascynuje, nie da się tego uniknąć - przyznał abp. Górzyński.

W ubiegłym roku olsztyński zamek, który od ubiegłego roku jest pomnikiem historii, odwiedziło 56 tys. osób.