Rozpoczyna się przebudowa dworca Łódź Kaliska. Inwestycja, na którą z budżetu państwa przeznaczono ponad 56 mln zł, ma sprawić, że powstanie nowoczesny obiekt, spełniający wszystkie standardy i będący częścią tunelu średnicowego.
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda mówił dziś, że dworzec lata świetności ma już za sobą, a po przebudowie całkowicie się zmieni: stanie się bardzo przyjazny, a dla zachodniej części miasta będzie "kolejowym oknem na świat".
Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu roku. Podczas przebudowy obiektu uruchomiony zostanie kontenerowy dworzec tymczasowy zapewniający bieżącą obsługę pasażerów.
Modernizacja dworca jest finansowana w całości z budżetu państwa. Z obecnej bryły budynku pozostaną jedynie niektóre ściany. Obiekt będzie miał prostą bryłę, przeszkloną od strony placu przydworcowego i parkingu, z elewacją wykonaną z łatwej w utrzymaniu miedzi oksydowanej. Na parterze znajdzie się część służąca podróżnym: kasy biletowe, poczekalnia i lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł przeznaczono dla spółek kolejowych.
Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje: wyświetlacze przyjazdów i odjazdów, biletomaty, windy. Dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami; wśród wprowadzonych usprawnień znajdą się m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany i tabliczki w alfabecie Braille'a.
Zaplanowano również inwestycje w ekologię i bezpieczeństwo: energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe i system wentylacji z klimatyzacją. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiadać będzie system BMS. Bezpieczeństwo zapewnią systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Projekt obejmuje także otoczenie dworca, m.in. budowę parkingu dla podróżnych, i uwzględnia założenia związane ze zwiększeniem przepustowości Łodzi Kaliskiej, którą przewiduje się po zintegrowaniu dworca z tunelem średnicowym.