Autostrada "Wolności" pomiędzy Łodzią a Warszawą z dodatkowymi pasami w 2028 roku - tak deklaruje wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Dziś podpisano umowę na zaprojektowanie budowy trzeciego i czwartego pasa autostrady A2.
W środę podpisano umowę na projekt rozbudowy autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Swój podpis na dokumencie złożył wiceminister infrastruktury Rafał Weber, a także dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski i przedstawiciel wykonawcy Grzegorz Wtykło z firmy Databout.
Przetarg na budowę dodatkowych pasów mógłby być ogłoszony w trzecim kwartale 2025 roku.
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski wyjaśnił, że podpisana w środę umowa dotyczy wykonania projektu rozbudowy A2 na odcinku między węzłami Łódź Północ i Konotopa - powstanie tam trzeci pas autostrady w obu kierunkach; z kolei między węzłami Pruszków i Konotopa, gdzie są już trzy pasy, powstanie czwarty.
Musimy mieć projekt, aby potem podzielić jego realizację na odcinki, zapewniając normalne funkcjonowanie A2. Umowa podpisana z wyłonioną w postępowaniu przetargowym firmą Databout opiewa na prawie 25,5 mln zł. Na realizację projektu przeznaczono 18 miesięcy; w tym czasie zaprojektowana zostanie droga z rozwiązaniami technicznymi - ekranami i barierami. Chcemy, aby autostrada A2 była pierwszą w Polsce drogą samowystarczającą energetycznie - zaznaczył.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie wymaganych przepisami decyzji i zezwoleń w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Jej zakres obejmuje też opracowanie rozwiązań, których celem będzie uzyskanie po modernizacji samowystarczalności energetycznej trasy - wszystkie instalacje związane z drogą, m.in. oświetlenie, stacje meteo, mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. W projekcie muszą zostać wskazane optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ.
Według GDDKiA, rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, bo wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu pojazdów. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej organizacji ruchu, w ramach której przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków mają być dostępne po dwa pasy.
Rozpoczęcie prac będzie wymagało koordynacji z innymi robotami, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią, chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów.