Budowę metra w Krakowie zapowiedziała kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta tego miasta Małgorzata Wassermann. W czasie spotkania z dziennikarzami przekonywała, że inwestycja mogłaby ruszyć pod koniec kadencji, a docelowo mogą powstać trzy nitki metra. Jako drugi podstawowy środek transportu zbiorowego w przyszłości wymieniła kolej aglomeracyjną.

Według Wassermann, zachętą dla krakowian, by przesiąść się ze swoich samochodów do komunikacji miejskiej, będzie w mniejszym stopniu cena biletów, a w większym - możliwość szybkiego, sprawnego i bezkolizyjnego poruszania się po Krakowie.

Stąd metro, kolej aglomeracyjna, parkingi park&ride na obrzeżach miasta - wyliczała.

Równocześnie zastrzegła, że jeśli wygra wybory, będzie dążyć do obniżenia cen biletów komunikacji miejskiej.

O szczegółach dotyczących budowy metra mówił prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. Według niego, stworzenie tej formy transportu publicznego jest pod Wawelem konieczne, bowiem wyczerpały się już możliwości komunikacji naziemnej: autobusowej i tramwajowej.

W tej chwili nie jest czas na dyskusje, czy jest potrzeba - to jest czas na decyzję, że musimy budować - przekonywał.

Według niego, budowa metra w Krakowie będzie tańsza niż w Warszawie, bo w mieście powinno powstać raczej tzw. lekkie metro: biegnące częściowo nad ziemią i korzystające z rozwiązań automatycznych.

Wassermann zapowiedziała, że będzie ubiegała się m.in. o środki rządowe na ten cel.

Skoro jest to dla nas oczywiste, że walczymy ze smogiem i hałasem komunikacyjnym, to liczymy, że drugie miasto w Polsce będzie miało wsparcie ze strony rządu - zaznaczyła.

Pierwsza nitka metra - jak zapowiedział prof. Stypuła - powinna biec od Nowej Huty, przez okolice Dworca Głównego PKP, do Bronowic, a kolejne: z okolic Wieliczki do centrum miasta, a także na północne peryferia miasta wzdłuż al. 29 Listopada.

Umowa na studium wykonalności metra już jest

Za budową metra mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się w referendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku (55,11 procent głosów na "tak").

W tym miesiącu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisał umowę z firmą, która opracuje studium wykonalności metra. Zostaną w nim uwzględnione szczegółowe aspekty techniczne, analizy finansowe i ekonomiczne oraz możliwości realizacji tej inwestycji.


(e)