Centralna Komisja Egzaminacyjna przeprowadzi dziś próbny sprawdzian dla szóstoklasistów. Uczniowie VI klas szkół podstawowych, którzy przystąpią do sprawdzianu wiosną 2015 r. są bowiem pierwszym rocznikiem, zdającym go w nowej formule.
Udział szkół w próbnym sprawdzianie jest dobrowolny. CKE proponuje by szkoły przeprowadziły go w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu, np. by rozpoczął go o godzinie 9.
Arkusze sprawdzianu rozwiązane przez uczniów sprawdzać będą nauczyciele z ich szkoły na podstawie szczegółowych rozwiązań oraz schematów oceniania, które zostaną przekazane szkołom przez okręgowe komisje egzaminacyjne.
Uczniowie tych szkół, które nie zdecydują się zorganizować próbnego sprawdzianu, będą mogli pobrać arkusze egzaminacyjne ze stron internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych po południu.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu oceniania uczniów, sprawdzian w nowej formule będzie się składał z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Uczeń będzie miał do rozwiązania zarówno zadania zamknięte (w takich zadaniach wybiera jedną poprawną odpowiedź spośród kilku podanych), jak i otwarte (sam udziela odpowiedzi).
Po części pierwszej szóstoklasista przystąpi do drugiej części egzaminu - testu z języka obcego. Do wyboru jest sześć języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski. W tej części egzaminu wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów będą zadaniami zamkniętymi. Uczniowie, którzy wiosną przystąpią do sprawdzianu dla szóstoklasistów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Zapisano w niej, że wszyscy uczniowie już od pierwszej klasy obowiązkowo uczą się języka obcego.
Wyniki sprawdzianu wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji.
Do tej pory sprawdzian dla szóstoklasistów nie był dzielony na części. Miał charakter ponadprzedmiotowy, sprawdzał opanowanie przez ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Wyniki ucznia ze sprawdzianu wyrażone były w punktach, osobno dla każdej z tych umiejętności.
Przystąpienie do sprawdzianu dla szóstoklasistów jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jego wynik nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego, w przypadku wyboru innej szkoły wynik może zdecydować czy będzie się on uczył w wybranej szkole.
(j.)