Jednolite opakowania papierosów zmniejszają przyjemność palenia i skłaniają palaczy do zerwania z nałogiem - dowodzą opublikowane w brytyjskim czasopiśmie BMJ Open wyniki australijskiego badania. Zbadani zostali palacze w Australii, gdzie pod koniec 2012 roku wprowadzono identycznie pudełka dla wszystkich marek.

Telefoniczne badanie - pierwsze tego typu - przeprowadzono w listopadzie 2012 roku w australijskim stanie Wiktoria na grupie 536 palaczy. Był to dla kraju okres przejściowy, kiedy na rynku dostępne były jeszcze papierosy w standardowych opakowaniach oraz nowe, szaro-oliwkowe paczki opatrzone większymi ostrzeżeniami przed negatywnymi skutkami palenia nad nazwą marki i pozbawione logo producenta.

Osoby kupujące papierosy w jednolitych paczkach, czyli blisko trzy czwarte uczestników badania, zdecydowanie częściej twierdziły, że papierosy smakują im mniej niż rok wcześniej (30,6 proc.) i oceniały palenie jako mniej satysfakcjonujące (26,2 proc.). Te same dane dotyczące osób kupujących standardowe paczki to odpowiednio 18,1 proc. i 14,9 proc.

Palacze kupujący papierosy w nowych, jednolitych opakowaniach znacznie częściej rozważają rzucenie palenia.

Autorzy badania - naukowcy z Centre for Behavioural Research in Cancer w stanie Wiktoria - podkreślają jednak, że do jego wyników należy podchodzić z rezerwą. Ich zdaniem zależność pomiędzy rodzajem opakowania, a chęcią zerwania z nałogiem może wynikać częściowo z tego, że osoby chcące rzucić palenie nie unikają raczej nowych opakowań.

Naukowcy dodają jednak, że wpływ jednolitych opakowań na palaczy jest pozytywny, gdyż "zmniejszają atrakcyjność papierosów" i "zwiększają chęć rzucenia palenia".

Wydane pod koniec 2012 roku przez Komisję Europejską zalecenia dotyczyły jedynie powiększenia umieszczanych na paczkach ostrzeżeń, jednak już kilka państw europejskich rozważa pójście za przykładem Australii i wprowadzenie jednolitych opakowań - są wśród nich m.in. Wielka Brytania i Francja. 

(jad)