„Chcemy ponownie ocenić możliwość przebudowy sieci kolejowej, jak i poprawić szlaki komunikacyjne w kierunku ze Szwecji, umożliwiając przejazd wozom pancernym NATO” – zapowiedziała minister transportu i komunikacji Finlandii Lulu Ranne. Zmiany miałyby objąć przejście z szerokiego rozstawu szyn z czasów caratu na europejski standard 1435 mm.
Zanalizujemy w jakim terminie, przy użyciu jakiej techniki oraz z jakim finansowaniem modernizacja do europejskiego standardu byłaby wykonalna - powiedziała minister w rozmowie z radiem Yle na marginesie posiedzenia Grupy NATO ds. Transportu, które w dniach 20-24 maja odbywa się w Tampere.
To nie pierwszy raz, gdy pada propozycja zmian. W 2022 r. ówczesny rząd Finlandii był niechętny propozycji Komisji Europejskiej, która sugerowała budowę nowej sieci kolejowej, zgodnej ze standardami europejskimi. Projekt oceniono jako "nieopłacalny ekonomicznie i funkcjonalnie".
Wtedy uznano, że to nie ten czas. Przez parę lat świat bardzo się zmienił. Obecnie podchodzimy do tego pod kątem gospodarczym oraz bezpieczeństwa - przyznała minister Ranne.
Polityk nie podała jednak szczegółowych informacji, kiedy będzie gotowa wspomniana analiza i kiedy po fińskich szynach mogłyby przejechać pierwsze pociągi zgodne z europejskim standardem.
W grę wchodzą przede wszystkim projekty UE realizowane wspólnie ze Szwecją.
Lulu Ranne podała, że na początku należałoby skupić się na modernizacji linii wzdłuż zachodniego wybrzeża i krańca Zatoki Botnickiej w kierunku Szwecji. Równie ważne są plany poprawy stanu szlaków komunikacyjnych w stronę Narwiku w Norwegii. Mowa m.in. o wzmocnieniu mostów granicznych umożliwiających przejazd ciężkim pojazdom pancernym.
Konieczność poprawy stanu przepraw drogowych, tak by wytrzymywały większe obciążenia, wyszła na jaw podczas marcowych manewrów NATO Nordic Response, kiedy to szwedzka brygada pancerna przeprawiała się w kierunku fińskiej części Laponii przez rzeki Tornio oraz Muonio - powiedziała minister transportu i komunikacji.
Dziś, z Zachodu w kierunku Finlandii prowadzi tylko jedna linia kolejowa, łącząca szwedzkie miasto Haparanda z fińskim Tornio. Planowane jest poprowadzenie drugiej linii nitki na północ od Zatoki Botnickiej, tj. od fińskiego Kolari do szwedzkiej Kiruny. Linia obsługująca także ruch wojskowy dałaby Finlandii połączenie z norweskim Narwikiem.
W Finlandii rozstaw szyn kolejowych (1524 mm) jest o 89 mm szerszy od europejskiego i zbliżony do rosyjskiego (1520 mm).