70 proc. polskich użytkowników sieci uważa, że w ostatnim roku wzrosło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępców - wynika z opublikowanych w piątek badań eurobarometru na temat bezpieczeństwa cybernetycznego.
Eurobarometr - to realizowany na zlecenie Komisji Europejskiej międzynarodowy projekt regularnego badania opinii publicznej. W badaniu uczestniczyło 26,6 tys. osób ze wszystkich państw członkowskich. Przeprowadzono je od 24 maja do 9 września 2013 roku. Badania przeprowadzono metodą bezpośrednich wywiadów.
70 proc. badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że w ostatnim roku wzrosło ryzyko padnięcia ofiarą cyberprzestępców a 71 proc. zgadza się, ze stwierdzeniem, że dane osobowe nie są chronione przez strony internetowe. Również 71 proc. badanych polskich użytkowników sieci zgodziło się ze stwierdzeniem, że dane osobowe nie są w internecie chronione przez władze publiczne.
Z kolei na pytanie badaczy, czy sami lub ich dzieci padły ofiarą nękania w internecie (chodzi tu o zachowania takie jak znęcanie się nad kimś przez internet, szantaż, itp.) - tylko 2 proc. Polaków potwierdziło, że osobiście dotknęły ich takie działania. Również 2 proc. przyznało, że takich zachowań doświadczyły ich dzieci. Z kolei 79 proc. nie doświadczyło takich sytuacji.
Badani obawiają się także, że mogą paść ofiarą cyberprzestępców. 55 proc. badanych polskich użytkowników sieci obawia się kradzieży tożsamości w internecie, a 51 proc. padnięcia ofiarą oszustwa internetowego dotyczącego karty kredytowej lub bankowości online. Z kolei 46 proc. jest zaniepokojonych atakiem hakerskim na swoje konto w serwisach społecznościowych lub na konto poczty elektronicznej.
18 proc. badanych Polaków jest zaniepokojonych, że w trakcie korzystania z bankowości online lub dokonywania zakupów ktoś obcy mógłby wejść w posiadania ich danych osobowych i wykorzystać je w sposób bezprawny (takie obawy ma 37 proc. zapytanych obywateli unii). Z kolei 20 proc. badanych Polaków ma obawy, co do bezpieczeństwa płatności realizowanych przez internet (35 proc. - obywateli UE).
Obawy związane z kwestiami bezpieczeństwa skłaniają polskich internautów do podjęcia działań chroniących ich przed zagrożeniami. 22 proc. użytkowników zainstalowało oprogramowanie antywirusowe na swoich komputerach (w unii zrobiło to 46 proc. badanych), 20 proc. polskich badanych zadeklarowało, że nie otwiera e-maili od nieznajomych (w unii - 40 proc.) a 19 proc. mniej chętnie udostępnia dane osobowe na stronach internetowych (w unii - 34 proc.) .
Z kolei 21 proc. (w unii - 32 proc.) odwiedza tylko znane i zaufane strony internetowe, a 9 proc. (16 proc. w unii) zmieniło ustawienia bezpieczeństwa w przeglądarce internetowej lub na swoich kontach w portalach społecznościowych.
Jak wynika z badania, 44 proc. badanych Polaków korzysta z internetu (wysyła e-maile, przegląda wiadomości, robi zakupy przez internet, itp.), co najmniej raz dziennie, 13 proc. - co najmniej raz w tygodniu, a 37 proc. nie korzysta z sieci w ogóle.
W stosunku do średniej w Unii Europejskie polscy użytkownicy są mniej aktywni. Bo co najmniej raz dziennie z internetu korzysta 54 proc. obywateli unii, a 13 proc. robi to co najmniej raz w tygodniu. Z kolei 28 proc. nie korzysta z sieci nigdy.
Laptop lub notebook oraz komputer stacjonarny to najpopularniejsze urządzenia, których Polacy używają do łączenia się z internetem (odpowiednio 59 proc. i 52 proc.) Z kolei smartfona i tabletu używa odpowiednio 11 proc. i 5 proc. Wyniki te nie odstają od średniej w krajach unii europejskiej, gdzie laptopa lub notebooka do korzystania z sieci używa 62 proc. badanych a komputera stacjonarnego - 53 proc. Jednak smartfon i tablet są wśród obywateli unii bardziej popularne niż w Polsce - smartfona do łączenia się z siecią używa 35 proc. a tabletu - 14 proc. badanych.
Co ciekawe 3 proc. Polaków a 6 proc. mieszkańców unii europejskiej używa do korzystania z sieci telewizora.
Wśród badanych polskich użytkowników sieci najpopularniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z poczty elektronicznej - 79 proc. (84 proc. w UE), przeglądanie wiadomości - 83 proc. (60 proc. w UE). Następne miejsca zajmują: korzystanie z portali społecznościowych 52 proc. (53 proc. w UE), zakupy towarów i usług - 39 proc. (50 proc. w UE), korzystanie z bankowości internetowej - 50 proc. (48 proc. w UE). Telewizje w sieci ogląda 12 proc. badanych Polaków i 19 proc. mieszkańców unii.
Badacze pytali także o ocenę swoich umiejętności dotyczących korzystania z bankowości internetowej czy zakupów online. 78 proc. badanych Polaków określiło swoje umiejętności jako pewne a 19 proc. jako niepewne. To więcej niż w unii, w której 70 proc. badanych ocenia swoje umiejętności jako pewne a 28 proc. jako niepewne.
(jad)