W ciągu kilku najbliższych dni zostanie podpisana umowa na leasing samolotów dla najważniejszych osób w państwie – informuje „Dziennik”. Polskie VIP-y mają korzystać z dwóch brazylijskich samolotów Embraer 175, zamówionych pierwotnie dla linii lotniczych LOT. Maszyny wydzierżawi Agencja Rozwoju Przemysłu, która będzie spłacać kredyt przed dwa lata; później do spłaty należności przystąpi MON.
Jak ustaliła gazeta, piloci 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego, przewożącego najważniejsze osoby w państwie, już szkolą się w Szwajcarii do lotów na Embraerach 175.
Jednak wybór tego samolotu ganią eksperci. Wcześniejsze założenia przewidywały zakup samolotów zdolnych pokonać bez międzylądowania 8 tysięcy kilometrów, a więc przelecieć nad Atlantykiem. Embraer ma zasięg tylko 3,7 tys. km.
Co więcej, jak twierdzi Tomasz Hypki, wydawca „Skrzydlatej Polski”, samoloty zostaną pozyskane bez przetargu, a to jest niezgodne z prawem.
O wymianie samolotów rządowych mówi się od kilkunastu lat. W 1993 roku wojsko sformułowało listę wymagań wobec nowych maszyn. Trzy lata później sprawą wyboru samolotów zajął się rząd Włodzimierza Cimoszewicza. Kolejne próby podejmowano w latach 1998 i 2002, jednak gdy do finału doszedł jeden z trzech oferentów, rząd odstąpił od przetargu. Ostatni przetarg na sześć nowych samolotów rządowych rozpisano w 2006 roku. W czerwcu 2007 roku został jednak odwołany z powodu błędów w warunkach przetargu. Pojawiły się zarzuty, że mógł wygrać go tylko... brazylijski Embraer.