Pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h - twierdzi PKP. Do końca tygodnia mają zakończyć się testy systemu sterowania ruchem. Zmiany mają zostać wprowadzone do rozkładu jazdy 2012-2013.
W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS) na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Do końca tygodnia mają zakończyć się testy tego systemu. Jak wyjaśnił Robert Kuczyński z Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK, odbywają się one nocą.
Kolejarze szacują, że prędkość 200 km/godz. na odcinku Olszamowice - Zawiercie zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy 2012-13. Będzie to dotyczyło pociągów prowadzonych przez lokomotywy wyposażone w system ETCS. Składy zespolone, jak kupione w tym roku przez PKP Intercity Pendolino, będą mogły poruszać się z prędkością 220 km/h.
Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200-220 km/h. po całej Centralnej Magistrali Kolejowej prawdopodobnie od 2015 r., kiedy zakończy się modernizacja torów, obiektów inżynieryjnych i sieci trakcyjnej. Na północnym odcinku linii E65 - czyli z Warszawy do Gdańska - przejazd 200-220 km/h. również będzie możliwy dopiero po zakończeniu trwających tam remontów.