​W nowej klasyfikacji zawodów, która będzie obowiązywała od 1 września 2017 r., wprowadzony będzie nowy zawód z zakresu budownictwa - technik robót wykończeniowych w budownictwie; obecnie kształcenie w tym zawodzie jest na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. O nowej klasyfikacji zawodów mówiła na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister edukacji Marzena Machałek. Posiedzenie było poświęcone zmianom w kształceniu w zawodach związanych z budownictwem i kolejnictwem.

​W nowej klasyfikacji zawodów, która będzie obowiązywała od 1 września 2017 r., wprowadzony będzie nowy zawód z zakresu budownictwa - technik robót wykończeniowych w budownictwie; obecnie kształcenie w tym zawodzie jest na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. O nowej klasyfikacji zawodów mówiła na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister edukacji Marzena Machałek. Posiedzenie było poświęcone zmianom w kształceniu w zawodach związanych z budownictwem i kolejnictwem.
Zdj. ilustracyjne /Józef Polewka /RMF FM

Kształcenie i szkolenie zawodowe, które powinno - a wiemy, że niekoniecznie odpowiada - na potrzeby budownictwa i kolejnictwa określa rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (...). Zawiera 213 zawodów należących do 13 ministrów. 13 zawodów jest związanych z budownictwem, a 6 z kolejnictwem, czyli 19 zawodów jest we właściwości ministra infrastruktury - powiedziała Machałek. Przypomniała, że kształcenie zawodowe odbywa się obecnie w zasadniczej szkole zawodowej, w technikum i szkole policealnej.

Zgodnie z obecnie obowiązującą klasyfikacją kształcenie w budownictwie odbywa się w zawodach: technik budownictwa, technik geodeta, technik urządzeń sanitarnych, monter konstrukcji budowlanych, zdun, murarz-tynkarz, kamieniarz, betoniarz-zbrojarz, cieśla, dekarz, monter izolacji budowlanych, monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie.

Z danych MEN wynika, że w obecnym roku szkolnym 2016/2017 w zawodach związanych z budownictwem naukę odbywa 48,9 tys. uczniów. Najwięcej - 21,8 tys. - uczy się na technika budownictwa. 10,7 tys. uczy się na montera zabudowy i robót wykończeniowych, 7,5 tys. - na technika geodetę, 3,5 tys. - na murarza-tynkarza, 3,4 tys. - w zawodzie monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych. Najmniej uczniów, bo tylko 7 osób, kształci się na zdunów.

W grupie nowych zawodów znalazł się jeden z zakresu budownictwa - technik robót wykończeniowych w budownictwie. Obecnie kształcenie w tym zawodzie odbywa się tylko na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. W nowej klasyfikacji zmieniły się też nazwy dwóch zawodów: technika urządzeń sanitarnych zastąpi technik inżynierii sanitarnej, a montera sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych zastąpi monter sieci i instalacji sanitarnych.

Zgodnie z klasyfikacją kształcenie w kolejnictwie prowadzone jest w zawodach: technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik dróg i mostów kolejowych, technik transportu kolejowego, technik eksploatacji portów i terminali oraz monter nawierzchni kolejowych.

W zawodach związanych z kolejnictwem w obecnym roku szkolnym kształci się 7,3 tys. uczniów. Najwięcej - 5,2 tys. w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali. Nikt nie kształci się w zawodzie monter nawierzchni kolejowych.
Machałek podkreśliła konieczność zmian w szkolnictwie zawodowym. Jak mówiła, takie są oczekiwania pracodawców, rodziców, uczniów i nauczycieli.

Podała, że obecnie 25 proc. wszystkich uczniów rozpoczynających naukę w technikach nie kończy ich. Jednocześnie absolwenci techników to 37 proc. bezrobotnych, a absolwenci zasadniczych szkół zawodowych to 38 proc. bezrobotnych.
"Wydajemy ogromne pieniądze z subwencji oświatowej głównie na nieefektywne kształcenie zawodowe. Stąd jest jasne, że należało podjąć działania, które zbudują nowoczesne szkolnictwo zawodowe, które będzie atrakcyjne, skutecznie odpowiadające na wyzwania rynku pracy. Chcemy by uczeń chciał pójść do szkoły zawodowej, był zadowolony, że zdobył atrakcyjny zawód dający mu prestiż społeczny, miał dobrą pracę" - zaznaczyła wiceminister.

Wyjaśniła, że w związku z alarmującymi danymi dotyczącymi szkolnictwa zawodowego z reformą tej części systemu edukacji nie można było dłużej czekać. Dlatego już od 1 września 2017 r. w miejsce zasadniczych szkół zawodowych wejdą szkoły branżowe I stopnia, od 2019 r. - 5-letnie technika, a od 2020 r. - szkoły branżowe II stopnia.

Od 1 września tego roku w szkołach zawodowych kształcenie będzie odbywać się będzie zgodnie z nową klasyfikacją zawodów, opisaną w nowym rozporządzeniu. Rozporządzenie to dotyczy nauki w pierwszych klasach szkół branżowych I stopnia, klasach pierwszych 4-letniego technikum oraz na pierwszych semestrach szkół policealnych. W dokumencie uwzględniono zarówno dotychczas istniejące, jak i nowe zawody - określone na wnioski ministrów właściwych dla tych zawodów - oraz zmiany w dotychczasowych zawodach.

Jednocześnie w pozostałych klasach 4-letniego technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i pozostałych semestrach szkoły policealnej aż do czasu zakończenia kształcenia będzie funkcjonowało dotychczasowe rozporządzenie MEN z grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

W grupie zawodów związanych z kolejnictwem zmianie ulegnie nazwa jednego zawodu - zamiast technik dróg i mostów kolejowych będzie technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych.

Chcemy by szkoła branżowa I stopnia dawała zasadnicze wykształcenie w zakresie jednej kwalifikacji (...). Kształcenie będzie odbywało się tam w 87 zawodach, z czego 49 zawodów będzie spójnych z II stopniem szkoły branżowej - poinformowała Machałek.

(ph)