Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy likwidującej szlabany na państwowych autostradach. Przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2) i Wrocław - Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia - poinformował resort finansów.

Jak podano w komunikacie, przygotowany w Ministerstwie Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw zwiększy płynność ruchu i komfort kierowców.

"Dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększymy przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu" - powiedział cytowany w komunikacie minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Jak to będzie działać?

"Przygotowane rozwiązanie pozwoli kierowcom na płynne poruszanie się. Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL, zmniejszymy koszty poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie już przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury towarzyszącej Manualnemu Systemowi Poboru Opłat, czyli bramek autostradowych i ich wyposażenia" - dodaje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie pojazdu w Miejscu Poboru Opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.

W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie, który zostanie uruchomiony w maju 2021 r. Ułatwieniem dla przewoźników będzie ograniczony zakres danych wymaganych do rejestracji w systemie e-TOLL oraz brak konieczności zawierania umowy.

Dla pojazdów lekkich o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą możliwość opłacania przejazdu autostradą przez zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę.

Będzie też możliwość uiszczenia opłaty na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL np. na smartfonie.

Pobór opłaty za przejazd samochodami będzie też możliwy dzięki urządzeniu OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny, o ile pojazd będzie w takowe wyposażony.

"Chcemy, aby możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL dla pojazdów ciężkich, czyli już w czerwcu 2021 r." - wyjaśnia wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Dla kierowców wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione specjalne pasy wjazdowe i wyjazdowe na państwowych autostradach.

A co jeśli kierowca zapomni zapłacić?

Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.

Podstawowym elementem systemu kontroli opłacania przejazdów będą urządzenia (kamery typu OCR) służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

Niewniesienie opłaty za przejazd autostradą będzie skutkować nałożeniem opłaty dodatkowej. Nie zostanie ona pobrana, jeśli w ciągu trzech dni od zakończenia przejazdu zostanie zakupiony bilet elektroniczny za nieopłacony przejazd.

Uzupełnieniem systemu nadzorowania prawidłowości opłacania przejazdów będzie kontrola drogowa prowadzona przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz, uzupełniająco, funkcjonariuszy Policji i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku opłaty za przejazd, kierujący otrzyma mandat. W takiej sytuacji nie będzie naliczana opłata dodatkowa.

Przepisy noweli przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.