Rząd powinien wycofać się z planów wprowadzenia zakazu sprzedaży bez marży oraz zakazu sprzedaży promocyjnej - uważają władze Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Ich zdaniem Unia Europejska nie wymaga takich rozwiązań. Tymczasem takie propozycje forsuje rząd w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
"Przyjęte w projekcie rozwiązania są sprzeczne z konstytucyjną zasadą swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej, czyli swobody konkurowania" – twierdzi Dariusz Chrzanowski, dyrektor departamentu lobbyingu gospodarczego PKPP.
Zamiast zakazów, konfederacja proponuje np. wprowadzenie ram czasowych promocji towaru. Takie rozwiązanie z jednej strony chroniłoby rynek przed nadużywaniem niektórych form promocji, z drugiej strony dawałoby szansę klientom na dokonanie korzystnych zakupów.
Pracodawcy podobnie ocenili planowany zakaz udzielania premii o wartości przekraczającej cenę towaru lub usługi. Chodzi m.in. o wycieczkę jako premię za kupno określonej ilości towaru albo dołączanie do gazet lub innych wydawnictw płyt czy kosmetyków. Ich zdaniem, takie nagrody są elementem reklamy i służą nie tylko dystrybutorowi, ale również producentom.
W projekcie za nieuczciwą konkurencję uznaje się utrudnianie dostępu do rynku małym firmom przez sprzedaż towarów po cenach producenta. Dotyczy to głównie dużych sieci handlowych. W sklepach powyżej 400 metrów kwadratowych towary lub usługi nie będą mogły być sprzedawane po cenie nie uzwględniającej marży.
foto RMF
21:50