Ministrowie finansów krajów UE zaakceptowali zmiany w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) zaproponowane przez rząd Polski. Teraz Polska może formalnie złożyć wnioski o kolejne płatności. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała je na wrzesień.

Decyzja ministrów finansów w Radzie UE kończy formalny proces zatwierdzania zmian w polskim KPO. Rząd wysłał wniosek o jego rewizję 30 kwietnia. Komisja Europejska zaakceptowała zmiany 2 lipca.

Polska może otrzymać z KPO do 60 mld euro. Wypłata środków jest uzależniona od wypełnienia zobowiązań zapisanych w dokumencie zwanych kamieniami milowymi. W związku z rewizją KPO rząd zaproponował zmiany 14 z 55 reform oraz 27 z 56 inwestycji. Zakładają one m.in. rezygnację z podniesienia opłat za rejestrację samochodów spalinowych.

Do momentu sfinalizowania tego procesu Polska nie mogła składać wniosków o kolejne płatności.

Po zatwierdzeniu zmian w KPO przez Radę UE minister Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że kolejne dwa wnioski Polska złoży we wrześniu.

Zmiany w KPO

Zgodnie z zapowiedzią do końca roku ma zostać ustanowiony instrument o wartości 373 mln euro na rzecz dopłat do zakupu, wynajmu lub leasingu zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych. Wsparcie nie będzie mogło wynieść więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Zastrzeżono, że próg cenowy dotowanych "elektryków" zostanie określony w taki sposób, by do wsparcia kwalifikowały się wyłącznie niedrogie pojazdy. Programem zarządzać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zgodnie ze zmienionym KPO w pierwszym kwartale 2026 r. zostanie wprowadzona opłata środowiskowa dla przedsiębiorców, przy czym możliwe będzie zastosowanie wyjątku dla przedsiębiorców mających tylko jeden samochód. Pierwotna wersja zakładała "podatek od posiadania pojazdów spalinowych", który miał obowiązywać od drugiego kwartału 2026 r.

Pozostał także kamień milowy dotyczący podniesienia opłat rejestracyjnych dla pojazdów spalinowych. KPO przewiduje wejście w życie do końca 2024 r. przepisów ustanawiających "środki finansowe i fiskalne stymulujące popyt na czystsze pojazdy, w tym wyższe opłaty rejestracyjne dla pojazdów spalinowych". Jak czytamy, opłata uzależniona będzie od ilości emitowanych przez pojazd tlenków azotu lub dwutlenku węgla. Dochody z opłat zostaną przeznaczone na "redukcję negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego na obszarach miejskich i wiejskich".

W ramach zmian w KPO usunięto inwestycje związane z produkcją aktywnych składników farmaceutycznych (API) w Polsce. Zrezygnowano także z ustawy dotyczącej modernizacji szpitali - zmiany mają zostać wprowadzone do końca roku pakietem przepisów. Rewizja dotyczy także transportu miejskiego oraz inwestycji kolejowych.

Decyzja ministrów finansów w Radzie UE kończy formalny proces zatwierdzania zmian w polskim KPO. Rząd wysłał wniosek o jego rewizję 30 kwietnia. Komisja Europejska zaakceptowała zmiany 2 lipca.