Skorzystałeś z wyprzedażowej lub promocyjnej oferty, ale nie jesteś zadowolony z zakupu? Kupiony towar okazał się wadliwy? Masz takie same prawa, jak wtedy, gdy korzystasz z zakupów w normalnej ofercie.

Wyprzedaż czy promocja nie zmienia tego, że jako klienci mamy wiele praw regulowanych przepisami obowiązującymi na terenie całej Unii Europejskiej. Warto wiedzieć, że organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej może zostać uznane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Na zwrot zakupów dokonanych w internecie mamy 14 dni. Nie musimy też przy takiej rezygnacji podawać przyczyny. Wystarczy, że sprzedawca otrzyma od nas oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie ma znaczenia, czy kupowany produkt miał obniżoną czy regularną cenę.

Niestety nie możemy postępować analogicznie w przypadku sklepów stacjonarnych. Tylko niektóre sklepy pozwalają nam zwrócić nieużywany, pełnowartościowy towar, tylko dlatego że zmieniliśmy zdanie.

Jeśli zakupiony przedmiot ma wadę lub nie zawiera zadeklarowanych przez sprzedawcę elementów, możemy go zareklamować. Nawet jeśli był kupiony w ofercie promocyjnej. Klient ma prawo zażądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna - odstąpić od umowy.

Warto jednak pamiętać, że zwrócić nie możemy rzeczy nieprefabrykowanej, czyli takiej, która została wyprodukowana według konkretnych potrzeb konsumenta (np. sukienka szyta na zamówienie). Nie można oddać rzeczy ulegającej szybkiemu zepsuciu (np. mleka, nawet jeśli kupiliśmy je w sklepie internetowym) oraz takiej, której zwrot uniemożliwia ochrona zdrowia lub ze względy higieniczne (np. soczewek kontaktowych).

Na fali wielu przedświątecznych ofert warto pamiętać, że jeśli na półce znaleźliśmy produkt w obniżonej cenie, ale przy kasie okazało się, że musimy zapłacić więcej, to także jest to niezgodne z przepisami. W takiej sytuacji klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

W spornych sytuacjach można poprosić o pomoc dzwoniąc na infolinię: 801 440 220, lub pisząc na  adres porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa.