W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty i żywność zamierzamy przeznaczyć średnio ponad 1,1 tys. zł - wynika z badania firmy doradczej Deloitte. To więcej niż jeszcze rok temu.
Polacy deklarują, że na bożonarodzeniowe prezenty, żywność oraz spotkania z najbliższymi przeznaczą w tym roku średnio 1 168 zł (272 euro). To więcej niż w 2017 r., gdy wydaliśmy 1 104 zł (257 euro).
Ten sześcioprocentowy wzrost jest najwyższym w analizowanych przez nas krajach - twierdzi Wojciech Górniak z Deloitte. Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują Brytyjczycy (587 euro) i Hiszpanie (495 euro). Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro.
Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45 proc. (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga - 44 proc. (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie planują przeznaczyć 11 proc. (125 zł).
Z badań Deloitte wynika, że Polacy, w porównaniu z obywatelami innych badanych krajów, są najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczny budżet. 53 proc. badanych przyznało, że w 2017 roku wydało o ponad 200 zł.
Jaki prezent spodziewamy się znaleźć pod choinką? Podobnie jak w poprzednich latach, są to przede wszystkim kosmetyki i perfumy, ale też słodycze i książki. Wśród mieszkańców badanych krajów najpopularniejsze są książki, odzież i obuwie oraz bony zakupowe.
A jakimi prezentami zamierzamy obdarować najbliższych? Podobnie jak w ubiegłym roku - przede wszystkim książkami. Tuż za nimi znalazły się kosmetyki i perfumy oraz słodycze. Wśród upominków kupowanych nastolatkom dominują słodkości, gry komputerowe, książki oraz gotówka. "Największy awans w rankingu zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) - artykuły szkolne. Do najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci należą lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans z 4. miejsca), które zastąpiły zeszłorocznego zwycięzcę, czyli zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.). Na drugim miejscu znalazły się zabawki konstrukcyjne (37 proc.), a na trzecim książki (32 proc.)" - wyliczono.
Polacy, podobnie jak Włosi, wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę - podkreślają eksperci Deloitte. Np. w ubiegłym roku w obu krajach 27 proc. respondentów kupowało prezenty między 15 a 24 grudnia. Najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy (48 proc.), Brytyjczycy (52 proc.) i Niemcy (55 proc.).
Z roku na rok rośnie znaczenie zakupów internetowych. Aż 44 proc. pieniędzy przeznaczonych na prezenty pozostawimy w sklepach online" - czytamy.
(MN)