Szacuje się, że w 2023 roku w Europie sprzedano aż 6,63 milionów samochodów typu SUV i crossover. To oznacza, że auta z tym nadwoziem stanowiły przedmiot ponad połowy (51%) wszystkich transakcji sprzedaży pojazdów osobowych. W 2023 roku sprzedano też o 19% więcej takich modeli niż jeszcze rok wcześniej*.

Czy SUV-y cieszą się powodzeniem wśród Polaków?

Przyglądając się powyższym danym, można zastanawiać się, czy Polacy przejawiają równie silne uczucia względem SUV-ów i crossoverów co reszta Europy. W tym celu warto przyjrzeć się podsumowaniu 2023 roku, które zostało przygotowane przez Instytut Rynku Motoryzacyjnego SAMAR**.

Wynika z niego, że na 20 modeli ujętych w zestawieniu aż 13 dysponuje nadwoziem typu SUV lub crossover. Na liście najczęściej rejestrowanych aut w 2024 roku znalazło się miejsce dla następujących samochodów z tej grupy:

  • Toyota Yaris Cross,
  • KIA Sportage,
  • Toyota C-HR,
  • Hyundai Tucson,
  • Dacia Duster,
  • Toyota RAV4,
  • Volkswagen T-Roc,
  • Cupra Formentor,
  • Škoda Kamiq,
  • Toyota Corolla Cross,
  • Volvo XC60,
  • Škoda Kodiaq,
  • Škoda Karoq.

SUV-y premium dla najbardziej wymagających użytkowników

Czy segment aut premium wygląda podobnie? Okazuje się, że tak. W tym przypadku na 12 z 20 modeli z największą liczbą rejestracji w 2023 roku stanowiły SUV-y i crossovery. Na liście rozchwytywanych samochodów z górnej półki cenowej umieszczono poniższe pozycje:

  • Volvo XC60,
  • Volvo XC40,
  • BMW X1,
  • Lexus NX,
  • Audi Q5,
  • Audi Q3,
  • BMW X3,
  • BMW X5,
  • Lexus RX,
  • Lexus UX,
  • Audi Q7,
  • Mercedes GLC.

Najpopularniejsze SUV-y w 2024 roku - na które warto zwrócić szczególną uwagę?

Jak widać, polscy kierowcy mają w czym wybierać, jeśli interesuje ich komfortowy SUV lub crossover o przestronnym wnętrzu i nowoczesnym wyposażeniu. Ostateczną decyzję warto podjąć w oparciu o indywidualne potrzeby. Chociaż zestawienia SAMAR-u mogą sugerować, w kierunku których aut skłania się wielu Polaków, to brakuje w nim niektórych ciekawych modeli zasługujących na to, by w końcu je docenić.

KIA EV6

Do takich pojazdów zalicza się m.in. KIA EV6 - w pełni elektryczny samochód o imponującym zasięgu do 528 km. Oferowany w kilku wersjach, w każdej zachwyca nietuzinkową, dynamiczną linią nadwozia. Co istotne, jest to auto przyjazne środowisku nie tylko pod względem napędu. Uwagę zwracają także ekologiczne materiały, które wykorzystano do wykończenia jego wnętrza, w tym syntetyczna skóra i plastik pochodzący z recyklingu.

Tesla Y

Pozostając w dziedzinie samochodów z napędem elektrycznym, warto też przyjrzeć się z bliska nowej Tesli Y. Ten popularny crossover zaskakuje nie tylko smukłą bryłą, która przykuwa wzrok głównie ze względu na płynnie opadającą do tyłu linię dachu. Kluczowe okazują się tu jednak parametry związane z wyjątkową funkcjonalnością. Należą do nich m.in. duża pojemność bagażnika, przestronne wnętrze czy czytelna deska rozdzielcza, pozbawiona elementów mogących rozpraszać kierowcę.

SsangYong Korando

W dobie pogłosek o tym, że azjatyckie koncerny samochodowe planują jeszcze większą ekspansję na rynek europejski, warto docenić nieszablonowe propozycje od jednego z największych graczy z tej części świata - południowokoreańskiego giganta SsangYong. Idealnym przykładem na to, że azjatyckie auta mogą być konkurencyjne w stosunku do tych europejskich, stanowi chociażby model SsangYong Korando.

Ten kompaktowy SUV o wszechstronnym zastosowaniu łączy w sobie najnowocześniejsze technologie z odważnym designem typowym dla europejskich koncernów samochodowych o długiej tradycji. Biorąc pod uwagę to, jak wiele nowatorskich rozwiązań zastosowano w tym pojeździe, dziwić może to, że jest dostępny w niezwykle przystępnej cenie jak na ten segment. Aspekt ten może przysłużyć się w niedługim czasie zwiększeniu jego popularności wśród polskich kierowców.

Hyundai Tucson

Wymieniając modele zasługujące na to, by je docenić, nie można też nie wspomnieć o jednej z flagowych pozycji na liście popularnych SUV-ów i crossoverów. Pierwszy model kultowego Tucsona wprowadzono na rynek w 2004 roku i od tego czasu sprzedał się w ponad 7 milionach egzemplarzy na całym świecie***.

Za co kierowcy kochają ten charakterystyczny samochód sygnowany logo Hyundaia? Kluczowy okazuje się tu wysoki komfort jazdy niezależnie od okoliczności - zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Nie można też zapomnieć o aspekcie ekonomicznym. Chociaż SUV-y i crossovery nie kojarzą się z oszczędnością paliwa, ten model okazuje się sprawdzać pod tym względem ponadprzeciętnie dobrze.

W 2024 roku na rynku zadebiutowało odświeżone oblicze Tuscona czwartej generacji, w którym poddano liftingowi m.in. zewnętrzną bryłę auta. Charakterystyczne światła, które przywodzą na myśl skrzydła i od razu kojarzą się z tym samochodem, zostały zwiększone i wykonane w technologii matrycowej, co wpływa pozytywnie na komfort użytkowania. Z myślą o osiągnięciu tego samego celu zmieniono także ułożenie zegarów i ekranu środkowego w taki sposób, by korzystanie z nich wiązało się z maksymalną wygodą. Sam wygląd wnętrza został ujednolicony i uspójniony w taki sposób, aby pasował stylistycznie do innych flagowych propozycji Hyundaia, czyli np. modeli KONA czy IONIQ 5.

Warto pamiętać, że zakup to niejedyny sposób na zdobycie samochodu z takim nadwoziem. Użytkownicy mają też do dyspozycji SUV-y w wynajmie długoterminowym, co może okazać się korzystną opcją dla klientów nie tylko firmowych, ale też indywidualnych. Przed podpisaniem umowy można też przetestować auto, aby upewnić się, że dobrze sprawdza się w swojej roli.

Źródła:

* https://www.carscoops.com/2024/02/suvs-accounted-for-51-of-all-new-cars-sold-in-europe-last-year/

** https://www.samar.pl/__/3/3.a/119682/Wst-pne-podsumowanie-rynku-w-2023-roku.html?12p.s=380477308.5&12p.a=119682&locale=pl_PL

*** https://www.hyundai.news/pl/articles/informacje-prasowe/hyundai-tucson-nowej-generacji-debiutuje-na-polskim-rynku.html