Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel jeżdżący w barwach ORLEN Team rozpoczęli dwudniowe testy przed pierwszą szutrową rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski - 41. Rajdem Podlaskim. Panowie testują auto na mazurskich szutrach. Chcą jak najlepiej przygotować swoja rajdową broń Skodę Fabię Rally2 evo do luźnej i miękkiej nawierzchni, z jaką będą mieli do czynienia na Podlasiu.
Skoda załogi Wróbleski/Wróbel, na której w tym sezonie ponownie można zobaczyć logo RMF FM, dostała nowy szutrowy setup, co wiąże się z podwyższeniem auta, zmianą amortyzatorów i opon.
Zaczęliśmy pierwszy dzień testów właśnie na nawierzchni szutrowej naszą skodą. Po długiej przerwie, bo ostatni raz w samochodzie specyfikacji szutrowej widzieliśmy w zeszłym roku w czerwcu, ale szybko się odnaleźliśmy. Myślę że od razu wiedziałem, co chcę zrobić z autem i jak je ustawić, żeby mi odpowiadało. Przejechaliśmy fajny odcinek, choć bardzo ryzykowny. Było bardzo szybko, osiągaliśmy nawet 170 km/h i to na bardzo wąskiej drodze między drzewami. Drugi dzień będzie troszeczkę inny, ale to spowoduje że będziemy mogli sprawdzić auto w innych płaszczyznach i bardziej ciasnych zakrętach - relacjonuje testy Kacper Wróblewski.
Dzisiejszy odcinek był bardzo szybki z wieloma wąskimi partiami w lesie. Jutro kolejny dzień testów - tym razem w okolicach Rynu.
Blisko 90 załóg zgłosiło się do 41. Rajdu Podlaskiego. Zawody zaplanowane na 21-22 maja to druga runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i pierwszy z trzech szutrowych rajdów w kalendarzu krajowego czempionatu. Oprócz polskiej czołówki o punkty na widowiskowych odcinkach specjalnych na Podlasiu powalczą także kierowcy i piloci z Litwy - specjaliści od szybkiej jazdy na luźnej nawierzchni. 41. edycja Podlaskiego jest inauguracyjną rundą litewskiego czempionatu. Niestety w związku z wpłynięciem 4 zgłoszeń Rajd Okręgowy w tegorocznej edycji się nie odbędzie.
Aż 40 z 88 zgłoszonych duetów będzie dysponowało samochodami z napędem na cztery koła, które szutrowe oesy pokonują w spektakularnych poślizgach, oferując kibicom wyjątkowe widowisko. W tym gronie jest aż 18 załóg, które skorzystają z najszybszych i najbardziej zaawansowanych rajdówek klasy Rally2 i R5. W ramach rundy RSMP powalczy 47 duetów, z czego 25 to załogi, które będą zdobywać punkty do klasyfikacji mistrzostw Polski. Grupa zgłoszonych do rundy litewskiego czempionatu liczy 55 załóg (część zawodników zgłosiła się do obu cykli).
Wysoki poziom rywalizacji zapowiada lista uczestników 41. Rajdu Podlaskiego. Wśród nich są kierowcy, którzy sięgali po tytuły mistrzowskie w mistrzostwach krajowych, m.in. Litwin Dominikas Butvilas (Skoda Fabia R5, trzykrotny mistrz Litwy) i Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia Rally2 evo, dwukrotny mistrz Polski). Do grona faworytów imprezy trzeba także zaliczyć załogę Tom Kristensson/Andreas Johansson w Hyundaiu i20 R5. Szwed w sezonie 2020 wygrał rywalizację w Junior WRC - młodzieżowym cyklu w ramach mistrzostw świata, a pod koniec kwietnia udanie zadebiutował na polskich oesach zajmując trzecie miejsce w Rajdzie Świdnickim-Krause. Po zwycięstwie w inauguracyjnej rundzie RSMP pozycji liderów polskiego czempionatu bronić będą Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Reprezentanci ORLEN Team otrzymali od organizatorów pierwszy numer startowy.
W roli lidera klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) do Białegostoku przyjedzie Jacek Sobczak. Na Rajd Podlaski ten kierowca zamienia Porsche 911 GT3 na BMW 325, w którym pojedzie z Mateuszem Pawłowskim.
Do rywalizacji na krajowych oesach wraca Adrian Chwietczuk. Olsztynianin utworzy załogę z Damianem Sytym, z którym wystartuje Skodą Fabią Rally2 evo. Do samochodu R5, a konkretnie Volkswagena Polo GTI R5, przesiada się Radek Typa. Kierowca z Ornety planuje starty w szutrowych rundach RSMP w towarzystwie Łukasza Sitka.
Wspomnienia u kibiców z północy Polski przywoła biało-czerwony Ford Sierra RS Cosworth 4×4 - rajdówka wzorowana na ostatnim samochodzie nieodżałowanego mistrza Mariana Bublewicza. Tym samochodem wystartują Marek Suder i Marcin Kowalik, aktualni mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Widzowie mogą liczyć na urozmaiconą stawkę samochodów, ponieważ rajdówki sprzed lat (np. Łady 2105) przywiozą także Litwini.
Rajd Podlaski wraca do kalendarza mistrzostw Polski po 55 latach. Park serwisowy i baza rajdu będą zlokalizowane na Stadionie Miejskim w Białymstoku. Organizatorzy przygotowali dziewięć oesów o łącznej długości ponad 100 km. Na sobotę, 21 maja zaplanowano ceremonię rozpoczęcia zawodów (od 15:00 na Placu Jana Pawła II w Białymstoku) oraz trzy odcinki specjalne w tym jeden w centrum stolicy Podlasia.
W niedzielę, 22 maja, załogi zmierzą się na sześciu próbach sportowych. Wyniki będą znane około godziny 16, a o 16:55 rozpocznie się ceremonia zakończenia zawodów, podczas której nagrodzone zostaną najlepsze załogi 41. Rajdu Podlaskiego.
1. Wróblewski/Wróbel 35 pkt
2. Grzyb/Sadowski 28 pkt
3. Kristensson/Johansson 24 pkt
4. Szeja/Szeja 20 pkt
5. Gabryś/Dymurski 17 pkt
6. Lubiak/Dachowski 15 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 13 pkt
8. Płachytka/Nowaczewski 13 pkt
9. Sobczak/Włoch 9 pkt
10. Sroka/Kielar 7 pkt