Spóła Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej - poinformowano w komunikacie. Tunel to istotny element linii "Y", która jest priorytetem inwestycyjnym - podkreślił pełnomocnik CPK Maciej Lasek.

Jak poinformowała w komunikacie spółka CPK, przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej będzie trzecim i największym kontraktem na roboty budowlane dla "najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK". 

Dwa pozostałe są realizowane w centrum Łodzi.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wskazał, że przetarg na tunel w Łodzi jest dowodem na to, iż spółka kontynuuje realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów.

"Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii +Y+, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny" - przekazał Lasek.

Jak podała spółka CPK, tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. 

Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

Zgodnie z zapowiedzią spółki, otwarcie ofert w przetargu CPK planuje na koniec września. Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.