Rozpoczął się kolejny etap przygotowań do budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Rozpoczyna się pierwsze postępowanie dotyczące pierwszego fragmentu sieci KDP - około 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią. To jeden z elementów umowy opiewającej na ponad 7 mld zł.
Spółka rozpoczęła postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka LK 85 Warszawa - Łódź (bez węzła CPK). Jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 mld zł netto, podpisanej pod koniec lipca tego roku i będącej obecnie największym tego typu porozumieniem w Europie - poinformował rzecznik CPK Konrad Majszyk w opublikowanej dziś informacji prasowej.
Dodał, że celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka CPK przez 8 lat będzie mogła zlecać kolejowe zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów - łącznie 27 spółek, zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.
Na podstawie umowy ramowej spółka CPK uruchomiła właśnie pierwsze postępowanie cząstkowe. Dotyczy ono ok. 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, bez węzła CPK, w ramach linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Będzie to pierwszy element sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W pierwszym etapie pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).
Ogłosiliśmy postępowanie wykonawcze w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej oraz dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, obejmującej projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną oraz opinie na temat wartości nieruchomości. Te wszystkie elementy pozwolą nam skutecznie, szybko i solidnie przygotować to niezwykle ważne połączenie kolejowe - przekazał Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.
W czerwcu, po roku prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski tej trasy. Przygotowano też postępowanie na prace projektowe tak, aby zakończyć realizację inwestycji równolegle z wybudowaniem Portu Solidarność.
Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa "szprycha" nr 9 poprowadzi przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery "Y" w Sieradzu rozgałęzi się w stronę Wrocławia i Poznania.
Jak wyjaśniono w komunikacie, cała sieć CPK będzie składać się z niemal 2 tys. km nowych linii kolejowych, spośród których około 1,3 tys. km jest w zaawansowanych pracach przygotowawczych.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma być w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.