Głosowanie korespondencyjne to spore ułatwienie dla wyborców z niepełnosprawnościami. Kto może tak zagłosować w wyborach do Sejmu i Senatu?
Udogodnienie przysługuje osobom, które mają orzeczony znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, w tym orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, lub I albo II grupę inwalidzką.
Zamiar takiego głosowania należy zgłosić komisarzowi do 13 dni przed dniem wyborów. Może być ono w złożone w formie ustnej, pisemnej, faksem lub przez internet. W zgłoszeniu trzeba podać swoje nazwisko i imię, imię ojca, datę urodzenia, swój numer PESEL, oświadczenie o wpisaniu do rejestru wyborców w danej gminie, orzeczenie o niepełnosprawności, a także adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy. Można także dołączyć prośbę o dołączenie nakładki w alfabecie Braille’a.
A czym jest pakiet wyborczy? Składają się na niego karta (lub karty) do głosowania, zaadresowana koperta zwrotna, koperta na karty do głosowania, instrukcja, jak zagłosować oraz oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania. Pakiet listonosz dostarczy najpóźniej 7 dni przed wyborami.
Zamknięta kopertę należy następnie dostarczyć do obwodowej komisji wyborczej, która wpisała wyborcę do rejestru. Można ją oddać listonoszowi w dniu doręczenia - czyli zagłosować od razu i oddać kopertę. Można też go poprosić, by odebrał ją innego dnia. Wyborca może także dostarczyć ją do dowolnej placówki pocztowej (najpóźniej 3 dni przed wyborami) lub placówki znajdującej się na terenie gminy, która wpisała wyborcę do rejestru (najpóźniej 2 dni przed wyborami). Można także zanieść ją osobiście do komisji w godzinach głosowania.
Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się w niedzielę, 13 października.