Znalezienie idealnego prezentu na Boże Narodzenie dla bliskiej osoby nie jest sprawą łatwą. W okresie przedświątecznym, gdy szukamy prezentów dla wielu osób, staje się jeszcze trudniejsze. Wszystko przez to, że za wszelką cenę staramy się kupić każdemu inny prezent. To nie jest dobra strategia - piszą na łamach czasopisma "Journal of Consumer Research", badaczki z University of Cincinnati i University of Florida.

W serii sześciu eksperymentów, proszono ochotników o wybór prezentu dla jednej lub kilku osób.

Jeden z proponowanych podarków był wyraźnie atrakcyjniejszy, niż inne i przy zakupach dla jednej osoby był wybierany najczęściej.

Kiedy jednak badani mieli obdarować kilka osób, starali się wybrać dla nich różne prezenty i - dla sprawiedliwości - pomijali ten, który mógł się okazać najbardziej pożądany.

Co ciekawe efekt ten pojawiał się także wtedy, gdy prezenty były przeznaczone dla osób, które raczej nie mogły się spotkać i porównać, czym ich obdarowaliśmy.

Mnogość osób, które w okresie świątecznym chcemy obdarować nie tylko sprawia, że potrzebujemy więcej prezentów, ale zmienia naszą strategię ich wyboru - twierdzą Mary Steffel (University of Cincinnati) i Robyn A. LeBoeuf (University of Florida). Ich zdaniem, to może prowadzić do sytuacji, w której nikomu nie kupujemy tego, czego naprawdę by chciał.

Dając dowód naszej staranności w wyborze prezentów, w praktyce możemy osiągnąć efekt odmienny od zamierzonego.

(j.)